چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تعهد سازمانی با خودکنترلی معلمان ابتدایی ناحیه ١ شهر زاهدان انجام گرفته است . روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده ، جامعه - آماری آن شامل کلیه معلمان ابتدایی ناحیه ١ شهر زاهدان است که در مجموع ١٠٥٠ نفر می باشند. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است که حجم نمونه ٢٧٤ نفر می باشد. هم چنین در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از دو پرسش نامه استفاده شده است که - پرسش نامه تعهد سازمانی آلن و مایر٢ (١٩٩٣) که شامل ١٨ سوال ٥ گزینه ای طیف لیکرت (از خیلی زیاد تا خیلی کم ) می باشد و پرسش نامه محقق ساخته خودکنترلی که شامل ١٤ سوال ٥ گزینه ای طیف لیکرت (از خیلی زیاد تا خیلی کم ) برگرفته از کارور و شی یر٣ ترجمه رضوانی (١٣٧٥) و گنجی (١٣٨٠) می باشد. روایی پرسش نامه ها از نوع محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای - کرونباخ برآورد شده است . برای تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج پژوهش هر چهار فرضیه مورد بررسی را تایید نمود. یافته ها حاکی از این است که در فرضیه اصلی بین تعهد سازمانی با خودکنترلی معلمان رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (٠٥٠=r). هم چنین در فرضیه های فرعی به ترتیب بین تعهد سازمانی با هیجان شخصی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (٠١٩=r)، بین تعهد سازمانی با ارتباط با دیگران رابطه معنادار و مثبت وجود دارد(٠٣٥=r) و بین تعهد سازمانی با کنترل درونی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (٠٥٣=r).
خلاصه ماشینی:
هم چنين در اين پژوهش براي جمع آوري داده ها از دو پرسش نامه استفاده شده است که - پرسش نامه تعهد سازماني آلن و ماير٢ (١٩٩٣) که شامل ١٨ سؤال ٥ گزينه اي طيف ليکرت (از خيلي زياد تا خيلي کم ) مي باشد و پرسش نامه محقق ساخته خودکنترلي که شامل ١٤ سؤال ٥ گزينه اي طيف ليکرت (از خيلي زياد تا خيلي کم ) برگرفته از کارور و شي ير٣ ترجمه رضواني (١٣٧٥) و گنجي (١٣٨٠) مي باشد.
اين ارتباط کلي و جزيي را ميتوان در قالب فرضيه هاي زير بيان کرد: فرضيه کلي: بين تعهد سازماني با خودکنترلي معلمان رابطه وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به ماهيت پژوهش حاضر که بررسي رابطه بين تعهد سازماني با خودکنترلي معلمان ابتدايي ناحيه ١ شهر زاهدان مي باشد، روش تحقيق مورد استفاده توصيفي و از نوع همبستگي است .
جدول ١- مقدار ضريب آلفاکرونباخ براي تعيين پايايي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} يافته هاي پژوهش فرضيه کلي: بين تعهد سازماني با خودکنترلي معلمان رابطه وجود دارد.
بر اين اساس مي توان بيان کرد که بين تعهد سازماني با خود کنترلي معلمان ابتدايي ناحيه ١ شهر زاهدان رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.
پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين تعهد سازماني با خودکنترلي معلمان ابتدايي شهر زاهدان انجام گرفته است .
يافته ها حاکي از اين است که در فرضيه اصلي بين تعهد سازماني با خودکنترلي معلمان رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (٠٥٠=r).
يافته ها حاکي از اين است که در فرضيه اصلي بين تعهد سازماني با خودکنترلي معلمان رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (٠٥٠=r).