چکیده:
موضوع تحقیق حاضر، به بررسی میزان و نوع استفاده از اینترنت و تاثیر اسـتفاده از اینترنـت بـر روی رفتار اجتماعی، روابط اجتماعی و حـالات روانشـناختی دربـین دانشـجویان دانشـگاه آزاد اسـلامی مشـهد معطوف است . همچنین در این تحقیق به عوامل موثر برمیزان استفاده از اینترنـت از سـوی دانشـجویان نیـز توجه شده است و از آنها در مورد پیامد های مثبت و منفی استفاده از اینترنت سوال شده اسـت . فرضـیات اصلی تحقیق به ارتباط میان جنسیت ، سن ، مقطع تحصیلی و موافقت خـانواده بـا میـزان و نـوع اسـتفاده از اینترنت وهمچنین به تاثیر میزان استفاده از اینترنت بر رفتارهای اجتماعی و روانی مانند: افزایش یـا کـاهش روابط اجتماعی، وابستگی و اعتیاد به اینترنت ، انزوا و افسردگی، عصبانیت و پرخاشـگری، بـی تـوجهی بـه خانواده و دوستان ، خلل در انجام کارهای روزانـه و افـزایش اطلاعـات و آگـاهی هـای علمـی، اجتمـاعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی برمی گردد. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد که مشغول به تحصیل می باشند ، تشکیل می - دهند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده مبتنی بر دو طبقه دختر و پسر و براساس فرمول کوکران تعداد ٣٧٨ نفر به عنوان حجم نمونه مکفی به دسـت آمـد کـه بـرای اعتبـار بیشـتر داده هـا از ٤٠٠ نفـر از دانشجویان ( ٢٠٠ دختر و ٢٠٠ پسر ) پرسشگری و مصاحبه به عمل آمـد. نتـایج نشـان مـیدهـد کـه بـین تحصیلات ، سن ، میزان موافقت والدین در استفاده از اینترنت ، میزان ترس و اضطراب در برقراری ارتباط بـا متغیر وابسته رابطه و همبستگی معناداری وجود دارد. استفاده از اینترنت باعث کاهش ارتباطـات اجتمـاعی شده و میزان آگاهیهای تحصیلی، علمی و اجتماعی را در افراد افزایش میدهد.
خلاصه ماشینی:
- در تحقیقی که نادر صادقی لواسانی نیا در سال ١٣٨٥ بـا عنـوان : بررسـی تـأثیر تکنولـوژی نـوین ارتباطی (ICT) بر تغییر رفتار و جامعه آماری دانشجویان ١٨تا٢٨ ساله شهر تهران که در دانشگاه هـای آزاد اسلامی (واحد تهران مرکزی، شرق و علوم و تحقیقات ) مشغول به تحصیل می باشند،انجام داده است ، این نتایج به دست آمده است : بین طول مدت استفاده از اینترنـت و اسـتفاده روزانـه اینترنـت ، پیامـدهای رفتـار اجتماعی، فرهنگی و روان شناختی وجوددارد و با افزایش طول مدت استفاده و اسـتفاده ی روزانـه ، میـزان افسردگی، اشتغال ذهنی، انزوا، پرخاشگری، ناراحتی هیجانی، وابستگی فکری به اینترنـت ، بـیتـوجهی بـه خانواده ، کار، تحصیل و دوستان ، کاهش فعالیت های اجتماعی و اعتیاد به اینترنت و جایگزین شدن روابـط اینترنتی به جای روابط واقعی نیز افزایش مییابد، درحالیکـه بـین جنسـیت و پیامـدهای رفتـار اجتمـاعی و فرهنگی و روان شناختی ارتباط معنیداری مشاهده نگردید.
پیامدهای مثبت اینترنت از نگاه دانشجویان پسر به ترتیب اولویت و میزان فراوانی عبارتند از: افزایش اطلاعات و آگاهیهـای عمـومی و فـردی اشـخاص ، بـه روز شـدن اطلاعـات آنهـا و آگـاهی از اخبـار و رویدادهای جهان ، استفاده برای مقاصد علمی و آموزشی و پیشرفت در تحصیل ، آشنایی با جهان و جوامـع و فرهنگ های دیگر به همراه افزایش ارتباطات اشخاص با دیگران ، صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه هـا در بخش های خدماتی و انجام کارهای بـانکی بوسـیله اینترنـت ، شـهروند الکترونیـک ، آشـنایی بـا دنیـای تکنولوژی و فنآوریهای جدید روز، بالارفتن اطلاعـات سیاسـی افـراد، بـالا رفـتن اطلاعـات اجتمـاعی و فرهنگی افراد، پر کردن اوقات فراغت و ...