چکیده:
حسین قوللر آقاسی با احترام به باورهای مردم، تاکید بر جنبه های اخلاقی خیر و شر و حفظ سجایای انسانی متاثر از حوادث عاشورایی، زندگی ائمه اطهار(ع)، داستان های شاهنامه فردوسی، و توصیف مفاهیم معنوی، با بیانی ساده، رسا و نمادین، ضمن جانبداری از نیروهای خیر و با تلفیق جنبه های عینی و ذهنی ، آثار ماندگار و باارزشی را خلق کرده است.
در این مقاله، با هدف شناخت قراردادهای تصویری شخصیت های آثار او بر مبنای خیر و شر، پس از آشنایی اجمالی با نقاشی قهوه خانه ای، به خصوصیات کلی و ویژگی های آثار قوللر آقاسی پرداخته شده، و با کمک تصاویر و جداول ، چگونگی حضور عناصر خیر و شر در آثارش بررسی شده است. پژوهش حاضر از روش تحلیلی توصیفی بهره برده و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای بوده است.
توسط قراردادهای تصویری مشخصی که در اکثر تابلوها مشاهده می شود، تفاوت میان عناصر خیر و شر و عاقبت آنان آشکار می شود. مثلا عناصر تصویری مختلفی شمایل نیروهای خیر و شر را از هم مجزا می کند. در بیان شخصیت ائمه اطهار و قهرمانان، مواردی همچون در نظر گرفتن جایگاه ویژه برای آن ها، طراحی چهره ای آرام و متین و استفاده از رنگ هایی با ویژگی های مثبت استفاده شده است و در شخصیت های منفی تغییر شکل اغراق آمیز چهره و استفاده از رنگ هایی با خصوصیاتی نسبتا منفی و نمایش عاقبت فلاکت بار آن ها استفاده شده است.
تقابل نیروهای منفی و مثبت در نقاشی آقاسی، علاوه بر تضاد موضوعی، نمود تصویری هم یافتهاست. تمام موجودات، قهرمانان و نیز دشمنانشان، نقش «زیبایی» را بازی می کنند، چرا که در قصه هستی، واژگانی جز زیبایی به کار نرفته است.
Hosein Ghoullar Aghasi with a symbolic، coherent and simple expression has created eternal invaluable artworks with respect for people’s beliefs، emphasis on moral aspects of good and evil، and maintaining the humane gestures influenced by Ashura event، Imams’ lives، Shahnamah of Firdawsi and description of spiritual concepts. To identify the visual codes of his works’ characters based on virtue and vice، after a partial introduction to teahouse painting، we move on to the general characteristics and features of Ghoullar aghasi''s artworks and drawing on illustrations and tables، examine the quality of the presence of good and evil elements in his works. This research is conducted using descriptive- analytical method and library sources. Distinguish between good and evil elements and their fate are finally revealed by particular visual codes apparent in most paintings. For example various visual elements distinguish the icons of good and evil forces.
In expressing the characteristics of Imams and heroes، issues such as granting them a unique position، drawing serene and dignified faces and picking colors with positive attributes are considered and in evil characters، exaggerated deformation of faces، choosing colors with relatively negative attributes and depicting their wretched destiny.
The opposition of vice and virtue in Aghasi''s painting، in addition to a thematic contrast، has found a pictorial effect. All beings، heroes and their enemies play a role of «beauty» because in the tale of cosmos، noting is used but beautiful words.