چکیده:
آیا در نشانه های دانشگاهی معاصر از نمادهای «مقاومت و پایداری» بهره گرفته شده است؟ اصولا مسئله مقاومت در محیط فرهنگی دانشگاه چگونه تصویری می تواند داشته باشد؟ نشانه های دانشگاهی علاوه بر نمایش هویت سازمانی به زبان تجسمی می بایستی بیانگر رسالت جهل زدایی نیز باشند. در واقع مقاومت در برابر هجمه های غیرفرهنگی از جمله وظایف ماهوی و مستمر مراکز علمی و دانشگاهی بوده است. هدف از مقاله حاضر شناسایی نمادهای «مقاومت» در نشانه های دانشگاهی ایران در سه دهه اخیر است. در این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنت در مجموع بیست نمونه انتخابی از نشانه ها در دو گروه به صورت تطبیقی مطالعه شده است. ابتدا چهار نمونه از نشانه های نهادهای فرهنگی اجتماعی که مسئولیت سازمانی مرتبط با موضوع مقاومت داشتند انتخاب و شاخص های بصری مقاومت از آنها استخراج شده سپس شانزده نشانه دانشگاهی حاوی نمادهای مقاومت از میان جامعه آماری بالغ بر 74 نشانه دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر به روش توصیفی تجزیه و تحلیل آماری و با تطبیق رمزگان تصویری در دو گروه نمادهای مقاومت را مشخص کرده است. یافته ها حاکی از بهره گیری نشانه های دانشگاهی از نمادهای مقاومت است، به طوری که شاخص ترین نمادهای مقاومت ملهم از معماری هنر ایرانی ـ اسلامی است. نتیجه قابل توجه دیگر معرفی دو سبک عمده گرافیکی در طراحی نشانه های معاصر ایران است، که در هر دو سبک، نمادهای «مقاومت» با رمزگان مصور در نشانه های مورد مطالعه متبلور شده اند:
الف) سبک «ترکیبی ـ شمایلی» با رویکرد سنتی؛
ب) سبک یا جریان «تحلیلی ـ تجریدی» با رویکرد مدرن.
Have the symbols of “resistance” been used in the contemporary university signs?
Basically، what Imagery the issue of resistance can have in the cultural environment of university?
University signs in addition to displaying corporate identity in a visual language should reflect the mission against ignorance. In fact the resistance against non-cultural assaults has been a substantial and ongoing task of scientific and academic centers. The purpose of this paper is to identify the symbols of ''resistance'' in university signs if Iran in the last three decades. In this research based on library sources and web-based data، 20 samples of signs have been selected and comparatively studied in two groups. First 4 cases of the signs of social cultural institutions with corporate responsibility related to the resistance issue have been selected and the visual characteristics of resistance have been extracted from them. Then following the selection of 17 university signs containing resistance symbols from a Statistical population of more than 74 university signs they were studied. This article uses a descriptive method، statistical analysis and comparison of visual codes in two groups to identify the symbols of resistance. Findings indicate the use of resistance symbols is university signs; so that the most significant symbols of resistance are inspired by the architecture of Iranian Islamic art. The other notable result is the introduction of two major graphical styles in the design of the contemporary signs of Iran، in both of which، the symbols of “resistance” are illustrated in the studied signs with a visual code.
A-A “compound- iconic” style with a traditional approach.
B- An “analytical-abstract” style or movement with modern approach .