چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر به اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهر گرگان و ارائه یک الگوی بومی بود. روشی کیفی برای اجرای این پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش را اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی، علوم پزشکی و کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تشکیل دادند. نخست داده های پژوهش به شیوه مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته و از روش مقایسه مداوم اشتراوس و کوربین جمع آوری شدند. بدین منظور، 23 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای گرگان از طریق نمونه گیری هدفمند و شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. در نهایت، پس از بررسی 427 کد باز، یافته ها در قالب یک پارادایم ارائه شد که هسته مرکزی آن را عوامل به اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیئت علمی دانشگاهها تشکیل می داد و شامل چهار مقوله پیوند عاطفی– اجتماعی، ارزش بازاری، دستیابی به رشد و ارتقای فردی و سازگاری با الزامات بود.
The purpose of this study was to identify effective factors on knowledge sharing among faculty members in Gorgan City universities and presenting a domestic model. A qualitative method was chosen for this study. Statistical population of this research was comprised of faculty members in Gorgan Azad University، Medical Sciences University and Agricultural Sciences and Natural Resources University. First، using Strauss and Corbin continuous comparison methodology، data were collected through deep and semistructured interviews. For this purpose، 23 Gorgan universities'' faculty members were selected through purposive sampling and snowball methodology. Finally، after examining 427 open cods، results were presented as a paradigm that its central core consisted of knowledge sharing among faculty members in Gorgan universities. This paradigm involves four categories of emotional-social bond، market values، achieving personal growth and development and adapting to requirements.