چکیده:
بسیاری از سازمان های پروژه محور در راستای نظام بخشی مدیریت پروژه ها، به استقرار دفتر مدیریت پروژه در سطوح راهبردی سازمان روی آورده اند. تاثیر استقرار چنین واحدی فراتر از محیط پروژه ها بوده و دیگر ابعاد عملکرد کسب و کار سازمان را نیز در بر می گیرد. به رغم ضرورت پژوهش در حوزه ارزیابی اثربخشی دفتر مدیریت پروژه سازمانی، تاکنون چنین پژوهشی در سطح ملی و بین المللی انجام نشده است. در این راستا، پژوهش کاربردی حاضر با رویکرد موردپژوهی انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای و نظرخواهی از خبرگان در قالب پرسش نامه و جلسات هم اندیشی بهره گیری شد. همچنین برای پیشبرد اهداف پژوهش از یک رویکرد ترکیبی بر مبنای روش فرآیند تحلیل شبکه ای و کارت امتیازی متوازن استفاده شد. یافته های حاصل از اجرای این رویکرد در سازمان مورد مطالعه، به صورت یک نقشه استراتژی و یک چارچوب کمی ارزیابی ارایه شده است. نقشه استراتژی، در واقع ارتباط بین اهداف دفتر مدیریت پروژه سازمانی را از چهار منظر مالی، مشتریان و ذی نفعان، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری نشان می دهد و چارچوب کمی، اثربخشی آن را از منظر ابعاد مذکور و بر مبنای شانزده شاخص کمی که با روش فرآیند تحلیل شبکه ای وزن دهی شده اند، اندازه-گیری می کند. برای انجام ارزیابی، ابتدا هدف گذاری کمی سالیانه در راستای تحقق اهداف اصلی صورت گرفت و پس از سپری شدن یک سال از استقرار دفتر مدیریت پروژه در شرکت مورد مطالعه، میزان دست یابی به آنها با کمک شاخص ها ارزیابی شد. یافته ها حاکی از اثربخشی کلی به میزان 76 درصد و با بیشترین اثربخشی در حوزه فرآیندهای داخلی به میزان 81 درصد بود. در مجموع این پژوهش راهکارهایی عملی برای سازمان ها در ارزیابی اثربخشی دفتر مدیریت پروژه سازمانی ارایه و بستری مناسب برای انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه فراهم می کند.
Many small and medium-sized organizations show interest in establishing an enterprise-wide project management office for better project support and organizing project management practices. Implementing an enterprise project management office in project-based organizations affects aspects of organizational performance and provides the ability to achieve goals and objectives. Therefore evaluating the effectiveness of EPMO is undeniably necessary and it`s credibility within an organization is strongly related to its contribution to the overall organizational performance that can be measured by using organizational performance evaluation models. In this case study research an approach is offered to evaluate the balanced effectiveness of enterprise project management office. First، the study conducts an in-depth literature review on Project Management Office. Then the mission of EPMO in the case study company and its strategy map is determined by brain storming to experts. The strategy map provides an holistic view on the goals of EPMO and their relations in organizational context. Also، the assessment framework can be used to assess the level of EPMO effectiveness with 16 weighted indicators. The results of this research provide organizations with useful guidelines to identify its strengths and weaknesses of EPMO and improve its performance.
خلاصه ماشینی:
"در واقع، این نهاد به دلیل احاطهای که بر کل پروژههای سازمان دارد، هم با برنامهریزی راهبردی پروژه و مدیریت سبد پروژهها، منجر به تحقق اهداف سازمان میشود و هم به واسطه بهبود مستمر فرایندهای داخلی سازمان (حوزههای مرتبط با پروژهها) و افزایش بهرهوری نیروی انسانی پروژهها، نقش بزرگی در حرکت سازمان پروژهمحور به Enterprise Project Management Office (EPMO) سوی تعالی و رشد پایدار ایفا میکند.
با توجه به اینکه این رویکرد دید وسیعی به تمامی ابعاد سازمان دارد و انجام ارزیابی به کمک آن میتواند نتایج مفیدی را در اختیار قرار دهد، در این پژوهش، به منظور ارزیابی اثربخشی دفتر مدیریت پروژه سازمانی(EPMO) در جنبههای اصلی عملکرد سازمان، از رویکرد کارت امتیازی متوازن استفاده شده است.
این موارد را میتوان به عنوان نتیجهگیری کلی در این پژوهش ذکر کرد: دفتر مدیریت پروژه سازمانی علاوه بر اثرگذاری بر عملکرد مدیریت پروژه، بر عملکرد کلی سازمان نیز موثر است، اثربخشی دفتر مدیریت پروژه سازمانی، از طریق شاخصهای کلیدی عملکرد در چهار بعد BSC قابل ارزیابی است، نتایج بررسی روش نوین ارایهشده در سازمان مورد مطالعه، حاکی از بیشترین اثربخشی دفتر مدیریت پروژه سازمانی در حوزه فرآیندهای داخلی است، نتایج ارزیابی اثربخشی EPMO در سازمان، به تعیین اقدامات اصلاحی لازم برای بهبود عملکرد این واحد و در نتیجه جلب رضایت حامیان سازمانی آن کمک میکند، رویکرد تلفیقی تحلیل شبکهای و کارت امتیازی متوازن، کارآیی قابل قبولی در ارزیابی اثربخشی سازمانی EPMO دارد، اهداف عملیاتی دفتر مدیریت پروژه از تقابل بین حوزههای کارکردی و آرمان نهائی آن در سازمان تدوین میشود."