چکیده:
پژوهش حاضر با هدف رواسازی مقیاس انگیزش پژوهشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد بود که در سال تحصیلی 91-1390 مشغول تحصیل بودند. از جامعه یاد شده، نمونه ای به حجم 280 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی و فردوسی مشهد انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس ساخته شده انگیزش پژوهشی و مقیاس خودکارآمدی پژوهشی صالحی و همکاران (1391) استفاده شد. برای احراز پایایی از روش همسانی درونی و برای بررسی ساختار عاملی، از روش تحلیل عاملی استفاده شد. بر طبق نتایج تحلیل عاملی ساختار 3 عاملی انگیزش پژوهشی تایید شد. همچنین نتایج نشان داد که انگیزش درونی و بیرونی پژوهشی با خودکارآمدی پژوهشی رابطه مثبت معناداری و با بی انگیزگی رابطه منفی معناداری دارد. ضرایب همسانی درونی آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های انگیزش درونی و بیرونی در انجام پژوهش و بی انگیزگی به ترتیب، 93/0، 86/0 و 76/0 به دست آمد. این نتایج نشان می دهد که آزمون روایی و پایایی مقبولی دارد. بنابراین، از مقیاس انگیزش پژوهشی، برای ارزشیابی انگیزش، علائق و نگرش های پژوهشی دانشجویان می توان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
برای مثال عیسـی زادگـان، دسـتوری و عبدلی سلطان احمدی (١٣٩١) به منظور بررسی تـأثیر آمـوزش راهبردهـای عصـبی زبـانی بـر خودکارآمدی ، اضطراب و انگیزش پیشرفت دانش آموزانپیش دانشگاهی پژوهشی انجام دادنـد و حجازی ، نقش و سنگری (١٣٨٨)به طراحی یک مدل تحلیل مسیر مبتنی برنظریة انگیزشـی خودتعیین گری اقدام کردند.
self-determination theory انتومانیس و دودا١، ٢٠٠٥؛ پنتریج و شانک، ١٣٨٥) معتقد هستند که افراد یک نیـاز اساسـی بـه خودمختاری وخودتعیین گری دارند و به همین دلیل است که مـی خواهنـد روی محـیط خـود اعمال کنترل کنند.
بنابراین ، این سؤال قابل طرح است که آیا ساختار عاملی مورد نظر در پژوهشگران ایرانی و دانشـجویان تحصیلات تکمیلی تأیید می شود و آیا ابزار ساخته شده و مؤلفه هـای مختلـف آن، از همسـانی درونی مقبولی بهرهمنداست ؟ روش روش پـژوهش از نـوع توصـیفی بـود.
همچنین برای پایایی آزمون از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده بود که بـرای کـل مقیاس و خرده مؤلفه های خودکارآمدی آمـاری و تحلیلـی ، خودکارآمـدی درمفهـومپـردازی ، خودکارآمدی در روش و اجرا، خودکارآمدی در پژوهش کیفی ، خودکارآمدی گزارشنویسـی ، خودکارآمدی در مهارتهـا وتبحرهـا، و اخـلاق بـه ترتیـب برابـر ٠/٩٧، ٠/٩٢، ٠/٩١، ٠/٩٠، ٠/٩٢، ٠/٨٨، ٧٦/، ٠/٨٣، به دست آمده بود که همة ضرایب نشان از پایایی رضایت بخـش ایـن مقیاس دارد.
علاوه بر نتایج مربوط به ابزار،یافته های مربوط به انگیزش پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انجام پژوهش نیز جالب و مورد توجه است .
Journal of Sport & Exercise Psychology, 30, 337-352.