چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان (p4c) در کاهش و مهار خشم در دانشآموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة منطقة 14 شهر تهران است. این پژوهش، به روش نیمهتجربی و با بهرهگیری از طرح تحقیق آزمون مقدماتی و نهایی با گروه شاهد انجام شد. جامعة آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة منطقة 14 تهران در سال تحصیلی 1391-1390 تشکیل دادند که از میان آنها، 60 نفر بهمنزلة نمونه، با روش نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای انتخاب شدند (30 نفر گروه شاهد و30 نفر گروه تجربی). پس از برگزاری دورة آموزشی مدنظر، بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامة بیان حالت هیجانی و صفت شخصیتی خشم اسپیلبرگر (STAXI-2) و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای این پژوهش، در مجموع، اعتبار و اعتمادپذیری برنامة فلسفه برای کودکان را در کاهش و مهار خشم نوجوانان و چهار مؤلفة اصلیاش، یعنی احساس نیاز به بیان کلامی خشم، احساس نیاز به بیان فیزیکی خشم، خلقوخوی خشمگین، برونریزی و درونریزی خشم تأیید کرد. در قسمت پایانی مقاله، سعی شده است تبیینی نظری از چرایی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم در نوجوانان نیز ارائه شود.
خلاصه ماشینی:
اگـر ایـن مهارت ها به خوبی پرورش یابند، مهارت های بسیار دیگری نیز ارتقا مـی یابنـد، ماننـد مهـارت پرسش گری ، موافقت یا مخالفت کردن ، دلیل آوردن و شناسایی دلایل قوی و ضعیف ، نگریستن از منظری متفاوت ، ایجاد سازگاری منطقی میان باور و گفتار و رفتار، ارائة طرح و فرضـیه یـا تبیین ، مثال یا مثال نقض آوردن ، مقوله بندی و طبقه بنـدی ، مقایسـه کـردن (تمـایز قائـل شـدن ، پیوندزدن و تمثیل )، ارائة تعریف ، شناسایی پیش فرض ها، استنتاج کردن ، با دقت گوش دادن بـه دیگران ، اهمیت دادن به دیگران ، قبول انتقادهای منصفانه ، تجدید نظر کردن ، پیش بینی و کشـف پیامدها، مفهوم سازی و درک و تجزیه و تحلیل مفاهیم و مهارت حل مسئله (١٩١-١٦٢ :ibid).
٥. هدف و فرضیه های پژوهش هدف از این پژوهش ، بررسی تأثیر برنامة فلسفه برای کودکان به روش حلقـة کنـدوکاو در کاهش و مهار خشم در دانش آموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة منطقة ١٤ تهران است .
٥. ٩ فرضیة پنجم پژوهش اجرای برنامة فلسفه برای کودکان (pc٤) در برون ریزی خشم در دانش آموزان پسر پایة اول مقطع متوسطه تأثیر دارد.
٦. ٩ فرضیة ششم پژوهش اجرای برنامة فلسفه برای کودکان (pc٤) در درون ریزی خشم در دانش آموزان پسر پایة اول مقطع متوسطه تأثیر دارد.
در این پژوهش ها مشخص شده است کـه آمـوزش تفکـر در قالب برنامة فلسفه برای کودکان باعث کاهش خشونت و پرخاش گری ، پرورش مهارت های منطقی و استدلال ، بهبود روابط میان فردی و عزت نفس در دانش آموزان می شود.