چکیده:
تحقق سبک زندگی اسلامی در گرو عمل به سیرة معصومان: است. عمل به سیره در عصر حاضر با چالشها و تنگناهایی روبهرو است که باید آنها را شناخت و راه برونرفت از آن را جستوجو کرد تا توصیه به بهرهمندی از سیرة معصومان: برای تحقق سبک زندگی اسلامی، خالی از کاستیهای روششناختی باشد. مطالعات تاریخی و دینی نشان میدهد، مهمترین تنگناها و چالشهایی که عمل به سیره در حال حاضر با آن روبهرو است، عبارت هستند از: تنگناهای فقهی، خاموشی رفتار و امکان برداشتهای چندگانه از آن، شرایط زمان و تغییر موضوع، شرایط فرهنگی سرزمینهای مختلف، از دست رفتن توانایی اجرا در دنیای جدید، یکسان نبودن تواناییهای انسانهای عادی با معصومان:، اختلاف جایگاه انسانهای عادی با معصومان:، ناهمسانی ظرفیت و توانمندی مکلفان، سلیقهای بودن برخی مسائل و محدود بودن دلالت بخشی از سیره بر مباح بودن یک رفتار. مقاله حاضر پس از برشمردن چالشهای ده گانه، راه برون رفت از آنها را، پویایی سیره معرفی میکند. پویایی سیره به معنای توجه به چالشها و پیروی از اصول ارزشی ثابت و تطبیق و اجرای آن متناسب با شرایط و نیازمندیهای هر عصر است. به دست آوردن معیاری برای تحقق سبک زندگی اسلامی بر اساس سیرة معصومان: در گرو چنین نگاهی به سیره است.
خلاصه ماشینی:
عمل به سیره در عصر حاضر با چالش ها و تنگناهایی روبه رو است که باید آنهـا را شناخت و راه برون رفت از آن را جست وجو کرد تا توصیه بـه بهـره منـدی از سیرة معصومان برای تحقق سبک زنـدگی اسـلامی، خـالی از کاسـتیهـای روش شناختی باشد.
مطالعات تاریخی و دینی نشان میدهد، مهم ترین تنگناهـا و چالش هایی که عمل به سیره در حال حاضر با آن روبه رو است ، عبـارت هسـتند از: تنگناهای فقهی، خاموشی رفتار و امکان برداشت های چندگانه از آن ، شـرایط زمان و تغییر موضوع ، شرایط فرهنگی سـرزمین هـای مختلـف ، از دسـت رفـتن توانایی اجرا در دنیای جدید، یکسان نبودن توانـاییهـای انسـان هـای عـادی بـا ظرفیت و توان مندی مکلفان ، سلیقه ای بودن برخی مسائل و محدود بودن دلالت بخشی از سیره بر مباح بودن یک رفتار.
آیا شرایط و مقتضیات زمان در بهترین شیوه رفتاری مؤثر هستند یا نه ؟ آیا شرایط و / / بسترهای زندگی امروزی با زندگی پیامبر و امامان معصوم یکسان است ؟ آیا اگر امروز، آن بزرگواران بودند، همان طور رفتار می کردند که چهارده قـرن پـیش بـر آن رفتـار بودند؟ ٣.
جالب توجه این که در روایات سیره ، گاه بیان میشود که فعل معصـوم وجـوه دیگـری داشته است که با اطلاع از آن ، دیگر نمی توان برخی افعال را از سـیره رفتـاری معصـومان خواند.
١٦ از این بیـان هـا / / معلوم می شود که دلیل فعل پیامبر تواضع بوده است و پیامبر این گونـه ، فروتنـی خود را نشان می داده اند اما امروزه که این عمل چنین دلالتی ندارد، جایی برای تمسک بـه ظاهر چنین رفتاری باقی نمی ماند.