چکیده:
سوگواری بخشی از زندگی اجتماعی انسانها است که معصومان به آن توجه داشتند. شناخت سیرة معصومان در برخورد با مصائب مختلف، الگویی برای چگونگی برگزاری مراسم سوگواری و معیاری برای آسیبشناسی شیوههای رایج سوگواری است. این مقاله، رفتارهای معصومان: را در رویارویی با مصیبت به دو حوزه فردی و اجتماعی تقسیم میکند و پس از آن به این نتیجه میرسد که این رفتارها ضمن توجه به تعالیم اسلامی و گسترش آن و دوری از اموری که مورد رضایت الهی نیست، به کاهش درد و رنج افراد مصیبتدیده میانجامد. رفتارهایی که در جنبة فردی شناسایی شده است، عبارت هستند از: گریستن، ترک زینت، پوشیدن لباس سیاه، برداشتن عبا از دوش و ترک کار. رفتارهایی که جنبة اجتماعی دارند، عبارت هستند از: اطلاع دادن به خانواده متوفا، حضور در تشییع جنازه، دلداری دادن به صاحب عزا، اظهار تأسف برای از دست دادن شخصیتهای ممتاز، قدرشناسی از خدمات متوفا، بازگو کردن ابعاد شخصیت متوفا برای مردم، ترغیب به عزاداری برای انسانهای والا، برپایی مجلس عزا، برپایی عزاداری خانوادگی، نوحهخوانی، تبیین معارف الهی و زیارت قبور.
خلاصه ماشینی:
شرک دانستن کارهایی مانند گریه بر مرده ها، زیارت قبور، خواندن دعا و فاتحه برای ایشان به وسیله سلفی ها و گروه های تندرو سبب شده است بررسی ایـن مسـئله از دیـدگاه / پیامبر و اهل بیت اهمیت بیشتری داشته باشند.
٢ ابن بری دراین باره میگوید: اشکالی ندارد که ماتم به معنای نوحـه گـری و حـزن و گریـه بـه کـار رود؛ 3 چراکه زنان به این دلیل جمع میشوند و حزن و اندوه قدر جامع آنان است .
ایشان پس از دفن فاطمه در حالی که حزن و اندوه بسیاری داشتند و اشک از دیدگان / / مبارکشان سرازیر بود، رو به قبر رسـول خـدا کردنـد و بـر آن حضـرت درود فرستادند و عرض کردند که این دختر و نور چشم شماست که خیلی زود به شما پیوسـت .
در روایتی دیگر از اسماء آمده است : / / در پی شهادت جعفربن ابیطالب ، رسول خدا به ایشان امر فرمـود کـه سـه 25 روز، لباس سیاه بپوشد و پس از گذشت سه روز، هر لباسی که خواست بر تن کند.
هـم چنـین / / هنگامی که رقیه ، دختر رسول خدا و خواهر بزرگ تر حضرت زهـرا در سـال دوم / هجری از دنیا رفت ،٤٠ پیامبر اکرم پس از دفن رقیه ، دختر گران مایـه خـود، حضـرت زهرا را دل داری میداد و با دستان مبارکش ، اشک ها را از روی گونه های ایشان پـاک / می کرد.