چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رفتارهای استنادی دانشجویان به تحلیل استنادی منابع پایان نامه های کارشناسی ارشد موجود در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات طی سال های 1379 تا 1388 میپردازد. روش پژوهش: روش انجام پژوهش تحلیل استنادی است که جزء شناخته شدهترین روشها در مطالعات کتاب سنجی به حساب میآید. آمار تحلیلی به کار رفته در این پژوهش قانون برادفورد میباشد. جامعه پژوهش شامل 27460 منبع مورد استناد در 352 پایان نامه کارشناسی ارشد، در پنج گروه رشته تحصیلی (علوم اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، روانشناسی و علوم تربیتی، الهیات و معارف اسلامی و هنر و معماری) میباشد. یافتهها: یافتهها نشان می دهد که از مجموع 27460 منبع مورد استفاده، کتاب های فارسی با 96.62 درصد بالاترین، و پایان نامه های انگلیسی با 07/0 درصد کمترین استناد را داشتهاند. هر پایان نامه به طور میانگین به01/78 منبع استناد کرده است. توزیع زبانی نشان می دهد که زبان فارسی با 82/85 درصد زبان غالب است. پوشش زمانی مربوط به سال های 1375-1378 با 49/36 درصد از کل استنادها میباشد و کتاب های فارسی با11/49 و پایان نامه های انگلیسی با 5/0 بیشترین و کمترین میزان اثرگذاری را داشتهاند. هم چنین پراستنادترین منابع، مجلات و کتابها تعیین شدند و نیز مشخص شد میزان استناد به منابع روزآمد در سال 1386 برابر 2 منبع و در سالهای1381و1380 برابر 6/0 میباشد. نتیجهگیری: مجلات از قانون برادفورد تبعیت میکنند و مجلات هسته فارسی شامل نشریه اطلاعات سیاسی – اقتصادی و نامه علوم اجتماعی و مجلات هسته لاتین شامل Journal of Social & Humanities و British journal of education psychology است. پربسامدترین کتاب فارسی مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی و مبانی جامعهشناسی میباشد و هم چنین از بین کل استنادات صورت گرفته 23/79 درصد به کتاب فارسی و لاتین، 58/13 درصد به نشریات و 86/3 درصد به پایاننامهها تعلق گرفته است، که فرضیات آزمون را مورد پذیرش قرار میدهد. در همه پایاننامهها بیشترین استناد به دلیل سهولت دسترسی و استفاده آسان مربوط به کتاب است و به دلیل ضعف دانشجویان در فهم زبانهای غیر فارسی زبان، فارسی زبان غالب است.
Purpose: The purpose of this research is to study and analyze the references of Master of Art theses that are collected in research institute for culture، art and communications. Theses are published in five majors، including Persian Language and Literature. The study targets a 10-year period from 2000 to 2009 (1379 to 1388).
Methodology: This study used bibliometric and citation analysis method. The population was 352 thesis with 27460 citations.
Findings: The findings show that books have been most cited. Journals، theses and Internet resources have 2nd to 4th rank. Every thesis has an average of 78.01 references. The largest number of references is published in Persian. Time coverage of sources related to 1996-1999 includes 36.49% of all citations، while Persian books with 49.1% and Latin Theses with 0.5%have the highest and lowest impact. The citation ratio to up-date sources in 2009 and 2001-2002 are 2 and 0.6 and 0.66 sources، respectively.
Conclusion: Bradford's law obey magazines and journals، including Journal of Information Nuclear Persian - politics، economics and social sciences، letters and journals، including the Journal of Social & Humanities Latin nucleus and the British journal of education psychology. Most cited in the thesis of the book is the ease of access and ease of use due to lack of understanding of the students' language Farsi، the dominant language is non.