چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، با هدف پرداختن به اهمیت و نقش کتابخانههای مدارس غیرانتفاعی دخترانه و پسرانه سما دوره متوسطه
شهر تهران در جهت تامین نیازهای پژوهشی انجام پذیرفته است و بررسی میزان پاس خگویی کتابخانههای مدارس سما به نیازهای
پژوهشی دانشآموزان خود، از مباحث مورد بررسی است.
روش پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی – کاربردی استفاده شده است. جامعه آماری 1400 نفر دانش آموزان
دبیرستانهای سمای تهران میباشد و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه است. با بررسی پژوهشها و منابع و پرسش نامههای موجود،
پرسش نامه اولیهای تهیه و جهت تعیین روایی صوری و محتوایی در بین 8 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان در رشته کتابداری
استفاده گردید. برای سنجش دادهها از آمار (= توزیع و گردآوری گردید و برای برآورد پایایی نیز از فرمول آلفای کرونباخ ( 0.89
توصیفی و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
یافتهها: طبق جدول مورگان، نمونه آماری جامعه مذکور 302 نفر است که به منظور صحت دادهها، 360 پرسش نامه خود ساخته
34 سوالی طراحی شده که به نظر اعتبار در پاسخ گویی 350 عدد آن قابل استناد است. پس از مطالعه و تحلیل دادهها مشخص شد که
%35/1 بر این باور هستند که کتابخانهها خیلیکم پاسخ گوی نیازهای پژوهشی دانشآموزان خود هستند، 40 % معتقدند که این
14 % آن را متوسط و 10 % دیگر نیز پاسخ گویی کتابخانهها را زیاد ارزیابی کردند. / پاسخ گویی راکم، 9
1 میباشد که از مقدار متوسط طیف / نتیجهگیری: با توجه به پرسش مطرح شده و دیدگاه پاسخ دهندگان، میانگین نمرات 99
لیکرت 5 ارزشی که 3 میباشد نیز پایینتر است و در نتیجه گیری این نظر سنجی نشان می دهد که کتابخانههای مدارس سما
پاسخ گوی نیازهای پژوهشی دانش آموزان نمیباشند.