چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی و مقایسه عملکرد مدیران گروههای آموزشی دانشگاه آزاد شیراز از نظر مهارتهای سه گانه مدیریتی (فنی، انسانی، ادراکی) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای و پیمایشی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، اساتید نیمهوقت و تمام وقت دانشگاه آزاد شیراز بوده که بر اساس اطلاعات کسب شده420 نفر بوده است که با روش نمونه گیری طبقه ای252 نفر انتخاب شدند و دادههای مورد نیاز برای بررسی مهارتهای سه گانه مدیریتی مدیران گروههای آموزشی جمع آوری گردید. ابزار سنجش در این پژوهش، پرسشنامه خود ساخته با عنوان پرسشنامه سنجش مهارتهای سه گانه مدیریتی (فنی، انسانی، ادراکی) در سال 1390 بوده است. روایی مورد استفاده در این تحقیق، روایی صوری می باشد، همچنین برای تعیین پایایی آزمون از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این تحقیق برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از آزمون ANOVA و آزمون تعقیب توکی استفاده شد که پس از تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار SPSS نتایج زیر بدست آمد: بین عملکرد مدیران گروههای آموزشی دانشگاه آزاد شیراز از نظر مهارتهای سه گانه مدیریتی (فنی، انسانی، ادراکی) تفاوت معناداری وجود دارد. به طور کلی بالاترین و پایینترین مهارت فنی به ترتیب مربوط به دانشکده کشاورزی و دانشکده علوم انسانی میباشد. بالاترین و پایین ترین مهارت انسانی به ترتیب مربوط به دانشکده علوم انسانی و دانشکده فنی- مهندسی میباشد. بالاترین و پایین ترین مهارت ادراکی به ترتیب مربوط به دانشکده علومپایه و دانشکده کشاورزی می باشد.
خلاصه ماشینی:
زیرا p، برابـر بـا ٠/٠٢ شده و مقداری کمتر از سطح معنا داری ٠/٠٥ می باشد، بنـابراین فـرض تحقیـق بـا خطـای ٠/٠٥ پذیرفته میشود و تفاوت معناداری بین عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد شیراز از نظر مهارت های سه گانه مدیریتی (فنی، انسانی و ادراکی) وجود دارد.
زیـرا p، برابر با ٠/٠٤٧ شده و مقداری کمتر از سطح معنا داری ٠/٠٥ میباشد، بنـابراین فـرض تحقیـق بـا خطای ٠/٠٥پذیرفته میشود و تفاوت معناداری بین عملکرد مدیران دانشکده علوم انسانی دانشـگاه آزاد شیراز از نظر مهارت های سه گانه مدیریتی (فنی، انسانی و ادراکی) وجود دارد.
زیرا p، برابر با ٠/٠٠٩ شده و مقداری کمتر از سطح معنا داری ٠/٠٥ می باشد، بنابراین فرض تحقیق با خطای ٠/٠٥ پذیرفته می شود و تفاوت معناداری بین عملکرد مدیران گروه های آموزشـی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد شیراز از نظر مهارت های سه گانه مدیریتی (فنی، انسانی و ادراکـی) وجود دارد.
زیرا p، برابر با٠/٠١شده و مقداری کمتر از سطح معناداری ٠/٠٥ میباشد بنابراین فرض تحقیق با خطای ٠/٠٥ پذیرفته می شود و تفاوت معناداری بین عملکرد مدیران گروه های آموزشـی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد شیراز از نظر مهارت های سـه گانـه مـدیریتی (فنـی، انسـانی و ادراکی) وجود دارد.
زیرا p، برابر با٠/٠٣٢ شده و مقداری کمتر از سطح معناداری ٠/٠٥ میباشـد، بنـابراین فـرض تحقیق با خطای ٠/٠٥ پذیرفته می شود و تفاوت معناداری بین عملکرد مدیران گروه های آموزشـی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد شیراز از نظر مهارت های سه گانه مدیریتی (فنی، انسانی و ادارکـی) وجود دارد.