چکیده:
این تحقیق با هدف تبیین نقش سرمایههای انسانی کارکنان دانشگاه بیرجند در گرایش به نوآوری سازمانی آنان و بر اساس مدل سرمایههای انسانی کرافورد و مدل گرایش به نوآوری سازمانی ترکیبی جمینزو جیمنز، پنیادز، پراجگو و سوهال انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفی و همبستگی، و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بودهاست. جامعه آماری شامل کارکنان 7 دانشکده و کارکنان ستادی/ پشتیبانی دانشگاه به تعداد414 نفر بوده که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب، حجم نمونه 162 نفر انتخاب شد. از پرسشنامه سرمایههای انسانی با پایایی (94/0=α) و پرسشنامه گرایش به نوآوری سازمانی با پایایی(91/0=α) استفادهشد، که روایی محتوا و سازه آنها نیز مورد بررسی و تایید قرارگرفت. دادهها براساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، تی تکنمونهای، مدلیابی معادلات ساختاری و رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند. نتایج تیتک نمونهای نشان داد، میانگین سرمایههای انسانی و گرایش به نوآوری سازمانی کارکنان به طور معناداری پایینتر از میانگین مورد انتظار بودهاست. بر اساس مدلیابی معادلات ساختاری، سرمایههای انسانی با ضریب مسیر (63/0=γ) بر نوآوری فرایندی و با ضریب مسیر (71/0=γ) بر گرایش به نوآوری سازمانی تاثیرگذار بوده است اما بر نوآوری تولیدی و اداری آنان تاثیری نداشته است. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد، دانش و تخصص به عنوان مولفههای سرمایههای انسانی، 38 درصد از گرایش به نوآوری سازمانی کارکنان را پیشبینی مینمایند.
خلاصه ماشینی:
بر اساس مدل یابی معادلات ساختاری، سرمایه های انسانی با ضریب مسیر (٠٦٣=о) بر نوآوری فرایندی و با ضریب مسـیر (٠٧١=о) بـر گـرایش بـه نـوآوری سازمانی تاثیرگذار بوده است امـا بـر نـوآوری تولیـدی و اداری آنـان تـاثیری نداشـته اسـت .
مولفه های نوآوری سازمانی که در بین محققین و صاحب نظران نقطـه اشـتراک بیش تری داشته اند عبارتند از، نوآوری تولیدی، فرایندی و اداری که در این پژوهش نیز بـه بررسـی این سه مولفه پرداخته شده است : نوآوری تولیدی ٦: نوآوری تولیدی فراهم کننده ابزاری برای تولیـد اسـت (٢٠٠٨,Ojasalo) کـه بـه توسعه و ارائه تولیدات و خدمات جدید و بهبود یافته اشاره دارد.
ویـو، لـین و اچ اسـیو (٢٠٠٧ ,Hsu &Wu, Lin )، در پژوهش خود نشان دادند که سرمایه ساختاری ٩ و سرمایه رابطـه ای 10 1Research and Development(R&D) 2Process innovation 3Quality 4Administrativeinnovations 5 Human Capital 6Intellectual Capital 7Organizational Performance 8Customer Capital 9Structural Capital 10Relational Capital به طور غیرمستقیم و واسطه ای رابطه بین سـرمایه انسـانی و عملکـرد نـوآوری را در جامعـه مـورد مطالعه ، تحت تـاثیر قـرار مـیدهنـد.
نمره استاندارد گرایش به نوآوری سازمانی=(٠/٤٦)( نمره مولفه دانش )+(٠/٢١) (نمره مولفه تخصص ) بحث و نتیجه گیری این تحقیق با هدف تبیین نقش سرمایه های انسانی کارکنـان دانشـگاه بیرجنـد در گـرایش بـه نوآوری سازمانی آنان انجام شده است ، که با یافته هـای گـاه و ایبـراهیم (٢٠٠٩ ,Ibrahim &Ngah )، فرجی ده سرخی و شاطری(٢٠٠٩ ,Shteri &Faraji deh sorkhi )، ویو، لین و اچ اسیو ( & Wu, Lin ٢٠٠٧ ,Hsu)، زرنلـر، هاسـیلوگلو، اسـلوک و سـیزینگ ( ,sizing &zerenler, Hasiloglu, Seluk ٢٠٠٨)، بـونیس و ریچاردسـون (٢٠٠٠, Richardson &Bunis )، هـم سـو بـوده اسـت .