چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی رابطه هوش اجتماعی با مهارتهای کار آفرینی و خلاقیت دانشآموزان به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان هنرستان های شهر شیراز بود که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای نمونه شامل 240 دانش آموز انتخاب شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001)، پرسشنامه مهارتهای کارآفرینی الیان بیچ (2007) و پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) استفاده گردید. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ بترتیب 72/0، 85/0 و 89/0، محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین هوش اجتماعی و ابعاد آن با مهارتهای کار آفرینی (314/0) و خلاقیت (233/0) دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد هوش اجتماعی و ابعاد آن، قدرت پیش بینی معناداری برای مهارتهای کار آفرینی و خلاقیت دارند. از بین ابعاد هوش اجتماعی بعد آگاهی اجتماعی پیش بینی کنندهی خلاقیت و ابعاد پردازش اطلاعات و مهارتاجتماعی به ترتیب قویترین پیش بین برای مهارتهایکارآفرینی بودند.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد بین هوش اجتماعی و ابعاد آن با مهارت های کار آفرینی (٠/٣١٤) و خلاقیـت (٠/٢٣٣) دانـش - آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
1-Social Intelligence 2-Goleman 3-Cohen 4-Creativity خلاقیت یک مهارت است که میتواند یاد گرفته شود، توسعه یابد و به کار برده شود.
(Dariani,2011 طـاهری، شـایان جهرمـی و ترابـی (١٣٨٩) (٢٠١٠ ,Shayan Jahromi and Torabi &Taheri )، در پژوهش خود با عنوان بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سازمان فنی و حرفه ای نشـان دادند که بین کارآفرینی سازمانی با خلاقیت همبستگی مثبت معنادار وجود دارد و هـم چنـین بـین ابعاد کارآفرینی سازمانی با خلاقیت همبستگی مثبت معنادار وجـود دارد کـه ایـن نتـایج بـا نتـایج یافته های قبلی هماهنگ و هم سو است .
1-Baum, and Barbara 2-Gorkan, Franziska and Tomas 3-Jing & Jennifer استرنبرگ ١(٢٠١٢)؛ (٢٠١٢,Sternberg)، در پژوهش خود تحت عنوان هوش به عنوان پایه ای برای کارآفرینی موفق در بین کارکنان نشان داد، افراد با هـوش بـالا توانـایی و قابلیـت بـیش تـری بـرای کارآفرینی دارند.
فرضیه های فرعی · بین ابعاد هوش اجتماعی با مهارت های کارآفرینی و خلاقیت دانش آموزان رابطه معنـادار وجـود دارد.
یافته های پژوهش فرضیه اصلی: بین هوش اجتماعی با مهارت هایکارآفرینی و خلاقیت دانـش آمـوزان هنرسـتان هـای شهر شیراز رابطه معنادار وجود دارد.
(2013) study of social intelligence and its relationship with organizational citizenship behavior and creativity Bu-Ali Sina University .