چکیده:
ویژگی اصلی و اساسی انبیاء و اولیاء الهی، عصمت و طهارت ایشان است. این عصمت دارای مراتب و درجات متعددی است. برترین مرتبۀ آن، عصمت از هر غیر و از هر نوع ترکیبی است، عصمتی که در واقع همان صرافت و بساطت وجود است که از ویژگیهای خاص اولین تعین ذات الهی یعنی حقیقت محمدیه(ص) است. حقیقتی آسمانی که آنگاه که تنزل پیدا میکند، در وجود زمینی حبیب خدا(ص) و آل مطهرش(ع) ظهور مییابد؛ از این رو تمام صفات و کمالات آن وجه آسمانی در وجه زمینی او نیز وجود دارد، از جمله عصمت ذاتی و تکوینی و صرافت و بساطت وجودی، هرچند به سبب محدودیتهای عالم طبیعت، تمام آن کمالات بالفعل به صورت عیان و آشکار در منظر تمام انظار نمیآید. بدین ترتیب، حقیقت وجود حضرت(ص) که مهبط وحی است، وجود بیکرانه و بسیطی است که جایی برای غیر باقی نمیگذارد، با این حال در عالم طبیعت و در ظاهر، بشری همانند دیگران و محکوم به احکام این عالم است.
خلاصه ماشینی:
٢. یزدان پناه ، یدالله ، مبانی و اصول عرفان نظری، قم ، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ١٣٨٨ش ، صص ٥٤٧،٢٠٩، ٣٠٥؛ جوادی آملی، رحیق مختوم ، بخش چهارم از جلد دوم ، قم ، مرکز نشر اسراء، چاپ اول ، ١٣٧٦، ص ٥٣٨.
١ از این رو هر آنچه دربارة غیب یا شهادت گفته میشود، 2 همه مربوط به مادون آن ذات است ، یعنی اولین و تام ترین ظهور او، حقیقت محمدیه (ص ) که به گفته برخی همان وجود لابشرط قسمی است ٣ که مقید به قید اطلاق ، عموم و سریان در مراتب خویش (کثرات ) است ،٤ از این رو، تمام اسماء و صفاتی که در قرآن ، روایات ، کلام ، فلسفه و...
امام خمینی، مصباح الهدایه ، با مقدمه سید جلال الدین آشتیانی، تهران ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره )، ١٣٧٢، ص ١٤؛ جوادی آملی، تحریر تمهید القواعد، ص ٥٦٣.
٦. امام خمینی، شرح دعای سحر، تهران ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره )، ١٣٧٤ش ، ص ٨٧؛ آشتیانی، سید جلال الدین ، شرح مقدمه قیصری، قم ، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ سوم ، ١٣٧٢ش ، صص ٥٣٨-٥٣٩؛ جوادی آملی، سرچشمه اندیشه ، ج ٢، ص ١٣٣.
٧. ملاصدرا، شرح رسالۀ المشاعر، تصحیح جلال الدین آشتیانی، تهران ، امیرکبیر، ١٣٧٦ش ، صص ٣١٦-٣١٧؛ «ماورای اولیای مخصوص به تجلی ذاتی و فوق مقام فرد اکمل از اقطاب وجود نیست جز حقیقت مطلقۀ حقیقۀ الحقائق و غیب محض ».