خلاصه ماشینی:
"نویسندهء محترم به منظور موجودیت بخشیدن به مقبره و زاویه و تحقق فرضیهء خود،بعد از دورهء صفوی با توجه به قلت منابع و شواهد به قول خود معتبر و موثق، این بار با تمسک به حدس و گمان،با تمام مسائل و مشکلات موجود،مهمترین بنای تاریخی در ری را انتخاب و در صحت انتساب آن به طغرل و دیگران تردید کردهاند و با ذکر همهء قضایا خواستهاند از«وجود مقبرهء زاویهء ابراهیم خواص»در این مکان خبر دهند و سرانجام نیز ثابت کنند که برج طغرل در دورهء قاجاریه به جهت دور داشتن شیعیان از مزار عارف و سوق تمایل و توجه آنان به حضرت عبدالعظیم به برج یزید مشهور شد و با این کلمات مقاله را ختم میدهند-شاید بتوان تا دلیل قاطع دیگری به دست نیامده برج طغرل کنونی را مقبرهء ابراهیم خواص دانست که کتیبهء آن پیش از تعمیر بتدریج فرو ریخته چنانکه پس از تعمیر،دیگر اثری از کتیبهء کوفی در بالای برج و همچنین در آن باقی نماند.
ولی کتاب جهاننمای مسیوژان فرانسوی که نسخهء خطی آن به انشا و ترجمهء محمدحسین فراهانی مورخ به سال 1272 هجری قمری بوده است،به برج طغرل با همین نام و نشان اشاره کرده و گوید:«از آثار قدیم آن چیزی که حالا باقی است دو برج بسیار مرتفع که نصف بیشتر از آنها(کذا)خراب شده،آن نصف که باقی است بسیار مرتفع است و آجر ساخته شده یکی در سر راه شاهزاده عبد العظیم است قدری از راه دور،از راهی که از تهران به شاهزاده عبد العظیم میروند و در آنجا واقع است و دیگری در دامن کوهی که نزدیک همانست و به دخمهء طغرل و به نقارهخانهء ری مشهور است."