چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در به کارگیری یادگیری سیار در آموزش عالی با روش توصیفی، پیمایشی (زمینه یابی) و مقطعی انجام شد. جامعه آماری متشکل از 300 نفر از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود که از این جامعه 169 نفر به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته عامل های به کارگیری یادگیری سیار با 42 سوال در شش عامل فنی و تکنولوژیک، نگرشی، امکانات فردی، دانشی، مهارتی و خود انضباطی که هر عامل دارای گویه های مربوط به خود بود، به صورت پنج گزینه ای با مقیاس لیکرت از خیلی زیاد تا خیلی کم درجه بندی شده استفاده گردید . به منظور تعیین روایی محتوایی از قضاوت استادان و متخصصان آموزش الکترونیکی استفاده شد و میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ معادل 86/0حاصل گردید. نتایج حاصل نشان داد که به ترتیب عوامل فنی و تکنولوژیک، نگرشی، امکانات فردی، دانشی، مهارتی و خود انضباطی در به کار گیری یادگیری سیار در آموزش عالی موثر بود
خلاصه ماشینی:
and Mooney 4-Kamar and Ongondo 5-Kon 6-Connetha 7-Sribhadung 5-Basole 9-Karmakar 10-Tyan 11-Howard اين کشور تقويت زيرساخت هـاي مخـابراتي، منـابع انسـاني، اقتصـادي، اجتمـاعي و برنامـه ريـزي درسـي مبتنـي بـر فنـاوري اطلاعـات ضـروري اسـت .
از آنجا که در هر سؤال امتياز زير ٣(پاسخ هاي خيليکم وکم ) نشاندهنده نظر منفي و امتياز ٣متوسط و بالاي ٣ (پاسخ هاي زياد و خيلي زياد) نشان دهنده ميزان تاثير عامل ياد شده به عنوان عامل مؤثر در به کارگيري يادگيري سيار در آموزش عالي بود، نقطه برش يا ميانگين نظري براي عامل دانش برابر ١٥، عامل امکانات فردي برابر ١٥، عامل مهارت برابر ٣٠، عامل فني و تکنولوژيک برابر ٢١، عامل خودانضباطي برابر ١٢ و عامل نگرش برابر ٣٣ بوده، بنابراين ، بررسي جدول شاخص هاي آماري شماره ١، مشخص ميکند که ميانگين هريک از عوامل بالاتر از نقطه برش بوده است .
سؤال دوم: تاچه ميزان عامـل امکانـات فـردي در بـه کـار گيـري يـادگيري سـيار در آموزش عالي مؤثر مي باشد ؟ جدول ٣: آزمون tيک نمونه اي براي بررسي عامل امکانات فردي (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٣، نشان مي دهد، بين ميانگين نمونه و ميانگين نظري ١٥ تفاوت معناداري وجود دارد (٠/٠٠٠١= P).
سؤال پنجم : تاچه ميزان عامل خود انضباطي در به کار گيري يادگيري سيار در آمـوزش عالي مؤثر است ؟ جدول ٦: آزمون tيک نمونه اي براي بررسي عامل خود انضباطي (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٦، نشان مي دهد ، بين ميانگين نمونه و ميانگين نظري ١٢ تفاوت معناداري وجود دارد (٠/٠٠٠١= P).