چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ی رهبری اخلاقی و اعتماد سازمانی با توانمندسازی دبیران دبیرستانهای شهرستان ساوه انجام شده است .روش پژوهش از نظر نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بوده است .جامعه آماری شامل کلیه ی دبیران (زن و مرد) دبیرستانهای شهرستان ساوه بوده که تعداد آنها در حدود٢٦٠ نفر می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان ١٥٥ نفر برآورد گردیده ، برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای – نسبی استفاده شده است . ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های محقق ساخته ی رهبری اخلاقی و توانمندسازی وپرسشنامه استاندارد اعتمادسازمانی (حسن زاده ،١٣٨٣) با طیف پنج درجه ای لیکرت بوده است . پایایی ابزار پس از اجرای مقدماتی درنمونه ای ٣٠ نفری ارزیابی شد که ضریب آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامه های رهبری اخلاقی ،توانمندسازی و اعتمادسازمانی به ترتیب ٠/٨٦، ٠/٨٨، ٠/٨٦ به دست آمده است .داده های گردآوری شده به کمک نرم افزار آماری SPSS در دو بخش آمار توصییف شامل (میانگین ،انحراف معیار، جداول ، نمودارها) و آمار استنباطی شامل (ضریب همبستگی پیرسون ،رگرسیون چندمتغیره (به روش گام به گام )، تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .با توجه به فرضیه ها و سوال های مطرح شده در پژوهش نتایج بدست آمده نشان داد که بین رهبری اخلاقی و اعتمادسازمانی با توانمندسازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. درضمن از بین ابعاد رهبری اخلاقی ، بعد "منافع مشترک " بالاترین سهم را در پیش بینی تغییرات اعتمادسازمانی و توانمندسازی دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به فرضیه ها و سؤال های مطرح شده در پژوهش نتایج بدست آمده نشان داد که بین رهبری اخلاقی و اعتمادسازمانی با توانمندسازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
شواهدحاصل از این تحقیق نشان داد که رهبری اخلاقی بطورمستقیم باعث تقویت توانمندی و احساس انرژی درمحیط کار می شود واحساس انرژی در محیط کارباعث تقویت توانمندی می گردد، و برای تقویت نشاط و توانمندی وخلاقیت کارکنان لازم است سرپرستان و مدیران در مدیریت خود اصول رهبری اخلاقی را رعایت نمایند(گل پرور، ١٣٨٩: ٤) عمادی فر (١٣٨٨) 1-Informationsharing درتحقیقی با عنوان "بررسی سبک رهبری اخلاقی مدیران از دیدگاه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد و رابطه آن با توانمندسازی آنان " که بر روی ١١٨نفر از کارکنان دانشگاه انجام داده است ، دریافت که نمره سبک رهبری اخلاقی مدیران درجامعه مورد پژوهش درمتوسط متفاوت نیست و همچنین بررسی وضعیت توانمندسازی کارکنان رابطه مثبت ومعناداری وجود داردهیچکدام از مؤلفه های رهبری اخلاقی نمی تواندتغییرات مربوط به توانمندسازی را پیش بینی نموده وضریب تأثیر معنی داری درهیچ کدام از مؤلفه هامشاهده نشد (عمادی فرد، ١٣٨٨: ١).
روش این پژوهش به لحاظ نوع هدف کاربردی است زیرا قصد دارد رابطه بین ابعادرهبری اخلاقی و اعتماد سازمانی باتوانمند سازی دبیران دبیرستان های شهرستان ساوه را مورد مطالعه قرار دهد.
در تبیین فرضیه اصلی پژوهش می توان بیان کرد: این فرضیه با استفاده از تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت که نتایج نشان داد رابطه معناداری بین دو متغیر مستقل رهبری اخلاقی و اعتماد سازمانی با متغیر وابسته توانمندسازی وجود دارد.