چکیده:
طی دو دهة گذشته، اختلال «اضطراب اجتماعی»۱ بهعنوان یکی از شایعترین اختلالهای روانپزشکی مزمن و شایعترین اختلال اضطرابی شناخته شده است. اختلال اضطراب اجتماعی ترس افراطی و یا غیرمعقول از موقعیتهایی است که در آنها، فرد یا عملکرد فرد ممکن است مورد وارسی یا ارزیابی قرار گیرد.(وایلدا و همکاران، ۲۰۰۸) این اختلال که مبتنی بر نگرانی از ارائة خود و ترس از تعاملات اجتماعی است، بر عملکرد علمی دانشآموزان در دوران تحصیل و عملکرد شغلی آنها در آینده تاثیرات منفی میگذارد و میتواند منشا اختلالات دیگری نیز باشد. برخی از پژوهشها نشان دادهاند که اضطراب اجتماعی با پذیرش کمتر از طرف همسالان و طرد شدن از سوی آنها رابطة مثبت دارد(ایندربیتزن و همکاران، ۱۹۹۳). این اضطراب که نحوة پردازش نگاه اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد، عملکرد اجتماعی فرد را در موقعیتهای مختلف با چالش مواجه میسازد. بر اساس مطالعات روانشناسان، این اضطراب در دورة نوجوانی بیشتر اتفاق میافتد و دو مولفة اصلی آن «ترس از ارزیابی منفی» و «اجتناب اجتماعی» است. در اولی نوجوان از ارزیابیهای منفی دیگران دربارة خود نگران است و در دومی نیز، نوعی بازداری از تعاملات اجتماعی در او به وجود میآید که به کمرویی افراطی، خودداری از تماس با دیگران و عدم حضور در فعالیتهای اجتماعی منجر میشود
خلاصه ماشینی:
"(انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۰۰) از آنجا که افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از ارزیابی منفی دیگران میترسند، این نگرانی به احساسات اضطرابی و افکار و احساسات منفی، هم در موقعیتهای واقعی و هم در موقعیتهای اجتماعی پیشبینیشده میانجامد.
(وایلدا و همکاران، ۲۰۰۸) این اختلال که مبتنی بر نگرانی از ارائة خود و ترس از تعاملات اجتماعی است، بر عملکرد علمی دانشآموزان در دوران تحصیل و عملکرد شغلی آنها در آینده تأثیرات منفی میگذارد و میتواند منشأ اختلالات دیگری نیز باشد.
(بیابانگرد، ۱۳۸۶) افت تحصیلی یکی از آفتهای بزرگ آموزشوپرورش وخانوادهها است که همهساله امکانات، منابع و استعدادهای بالقوة انسانی و اقتصادی زیادی را تلف میکند و تأثیرات جبرانناپذیری در ابعاد فردی و اجتماعی بهجای میگذارد."