خلاصه ماشینی:
"بازشناسی روانشناسی خود + یادآوری حافظه = عوامل مؤثر در حافظه ▪حسین باقری کلیدواژهها: بازشناسی، یادآوری، حافظه انگیزه انگیزه همانگونه که در جریان یادگیری تأثیر دارد، در حفظ و بهخاطر آوردن آنچه فرد آموخته است نقش مهمی بازی میکند.
در اینجا باید دو نکته را در نظر داشت: اول اینکه گاهی بعضی مطالب درسی بیمعنی هستند و معلم خود نیز از درک مفهوم آنها عاجز است ولی به بهانۀ اینکه این مطالب در برنامه گنجانده شده است، شاگردان را به حفظ آنها مجبور میکند.
آزمایشهایی که بهعمل آمده نشان میدهد که مطالعۀ کل نهتنها امر مورد یادگیری را بامعنی میسازد بلکه حفظ مطلب را آسانتر میکند و برای مدت بیشتری آن را در ذهن نگه میدارد.
وقتی فردی امری را با ارزش تلقی میکند آن را بهتر میآموزد و به خاطر میسپارد ولی اگر آنچه باید یاد گرفته شود از نظر یادگیرنده مهم و با ارزش نباشد کمتر توجه او را جلب میکند و در نتیجه حفظ و یادآوری آن نیز بهطور کامل صورت نمیگیرد.
وقتی انگیزۀ فرد در فراگیری امری مطابق با ذوق و تمایل او باشد، در این مورد نهتنها خواهان درک آن امر است بلکه برای فرا گرفتن آن کوشش فوقالعادهای میکند مربیان باید اختلافات فردی شاگردان را در زمینۀ احتیاج و رغبت مورد توجه قرار دهند و مطالب درسی را با توجه به تمایلات و نیازمندیهای آنها تدوین کنند مطالعۀ کل نهتنها امر مورد یادگیری را بامعنی میسازد بلکه حفظ مطلب را آسانتر میکند و برای مدت بیشتری آن را در ذهن نگه میدارد نمیتوان گفت آنکه زودتر یاد میگیرد زودتر فراموش میکند و کسی که دیرتر میآموزد دیرتر از یاد میبرد."