چکیده:
سورهی اعراف با 206 آیه، به عنوان دومین سورهی بزرگ قرآن کریم، بیشترین آیات مربوط به گفتگو را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که هم طرفین گفتگو و هم موضوعات و اسلوبهای گفتگو در این سوره متنوع است. در این مقاله نگارنده بعد از بیان مقدمهای دربارهی معنای لغوی و اصطلاحی «مـحاورة»، مقاله را به دو بخش بررسی اسلوبهای انشایی و خبری تقسیم میکند، و در هر بخش به بررسی جلوههای بلاغی آیات گفتگو میپردازد، و به این سؤال پاسخ میدهد که کدام مباحث بلاغی در آیات گفتگو در سورهی اعراف بیشترین کاربرد را دارد؟ نگارنده سعی نموده است تا تمام جلوههای بلاغی بکار رفته در این آیات را بیان نماید. با بررسی این آیات به این نتیجه میرسیم که طرفین گفتگو بیشتر از اسلوب انشایی طلبی در قالب امر، نهی، استفهام و ندا بهره بردهاند که اکثر آنها از معنای اصلی خود خارج شده و در معنای دیگری بکار رفته است. همچنین اسلوبهای خبری بیشتر از نوع طلبی و انکاری میباشند. از مسائل بلاغی دیگری که در این گفتگوها استفاده شده است میتوان به، مجاز، ایجاز، اطناب، التفات، قصر و اسلوب حکیم، طباق، تذییل، ایضاح بعد از ابهام و تفصیل بعد از ایجاز ،انواع عطف، حذف، کاربرد جمله فعلیه و اسمیه و تقدیم و تأخیر اشاره کرد. از گفتگوهای مهم سورهی اعراف میتوان به گفتگوهای پیامبران خدا و اقوام آنها اشاره کرد که با بررسی این گفتگوها به اسرار تشابه اسلوبی آنها پاسخ داده میشود. نگارنده در این مقاله با استفاده از شیوهی استقرائی و توصیفی - تحلیلی بر اساس ترتیب آیات سورهی اعراف به بررسی جلوههای بلاغی، آیات گفتگو در سورهی اعراف میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"2-7- گفتگوی میان لوط (ع) و قومش: (ولوطا إذ قال لقومه أتأتون الفاحشة ما سبقکم بها من أحد من العالمین * إنکم لتأتون الرجال شهوة من دون النساء بل أنتم قوم مسرفون * وما کان جواب قومه إلا أن قالوا أخرجوهم من قریتکم إنهم أناس یتطهرون( (اعراف، 80-82) لوط (ع) به قومش میگوید: (إنکم لتأتون الرجال شهوة من دون النساء) این عبارت توضیح دهنده و تأکیدی بر عبارت (أتأتون الفاحشة) است اسلوبی خبری از نوع انکاری و برای توبیخ است؛ زیرا با بیش از دو مؤکد مورد تأکید قرار گرفته است و گویی آنها را به منزلهی کسی گرفته که عمل خود را منکر بودند، به همین خاطر لوط (ع) سخن خود را با دو تأکید آورد و این دلالت بر قدرت و شدت گفتگو میکند، و فعل (تأتون) مجاز و در معنای (تعملون) میباشد (ابنعاشور، بیتا، ج8، 179) اما قوم لوط نه تنها درخواست پیامبر خود را نپذیرفتند، بلکه با اسلوب خبری و مؤکد، خود را پاک شمرده و لوط (ع) و یارانش را متهم به تظاهر به پاکی کردند، زمخشری در اینباره میگوید: «سخن آنان که میگویند (إنهم أناس یتطهرون) در حقیقت مسخره کردن آنان و پاک شمردن خودشان است، و به کارهای ناشایست خود افتخار میکنند» (زمخشری، 1407ق، ج2، 126)."