چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر انواع تمرین ثابت و متغیر بر یادداری و انتقال دقت پرتاب از بالای شانه در کودکان پیش دبستانی است . به این منظور ٣٦ کودک دختر و پسر راست دست به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند و بر اساس نمرات پیش آزمون در سه گروه تمرین ثابت ، متغیر قالبی و متغیر تصادفی منتسب شدند. گروه تمرین ثابت با هدفی به ابعاد ٦٠ در٦٠ و گروه های دیگر با اهدافی به ابعاد ٣٠ در٣٠، ٦٠ در٦٠ و ٩٠ در٩٠ سانتی متر پرتاب از بالای شانه را تمرین نمودند. مرحله اکتساب شامل ٦ دسته کوشش ٦ تایی در طی ٢ روز بود. آزمون یادداری پس از٢٤ ساعت اجرا شد و آزمون انتقال ١٠ دقیقه پس از آزمون یادداری با تغییر در اندازه هدف انجام شد. به منظور تحلیل دادهها از آزمون های تحلیل واریانس عاملی و تعقیبی توکی در سطح معناداری ٠/٠٥ > α استفاده شد. در آزمون یادداری تفاوت معناداری بین گروه های آزمایش مشاهده نشد ولی در آزمون انتقال عملکرد گروه تمرین متغیر تصادفی به طور معناداری برتر از سایر گروه ها بود (٠/٠٣٣ > p) . نتایج نشان می دهد استفاده از تمرینات متغیر به ویژه تمرین متغیر تصادفی در کودکان می تواند به طور موثری در انتقال دقت پرتاب از بالای شانه تاثیر داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
رهـاوی و همکـاران (١٣٩٢) در مقایسه گروه های مختلف قالبی، تصادفی و زنجیـره ای در مهـارت بسـکتبال و بررسـی اثـر تداخل زمینه ای بریادگیری برنامه حرکتی و پارامتر، تفاوت های معناداری را در مرحله یادداری مشاهده نمودند به طوری که گروه تمرین تصادفی در هر دو عامل برتر از سایر گـروه هـا عمـل نمود (٥).
شهرزاد و همکاران (١٣٨٨) نیز توانایی کودکان را در تعمیم پذیری حرکـت در گـروه تمرین متغیر گزارش نمودند وآنها در مقایسه گروه های تمرینی ثابت و متغیر در کودکان ٤،٥ و ٦ ساله در مهارت هدف گیری در آزمـون انتقـال برتـری معنـاداری را در گـروه تمـرین متغیـر گزارش نمودند و این برتری با افزایش سن مشهود بود (٧).
1. Tuckey test )به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١:نمرات دقت آزمودنی ها در مراحل مختلف تمرین بحث و نتیجه گیری هدف از اجرای تحقیق بررسی تاثیر انواع تمرین متغیر و ثابت بر یادداری و انتقال دقت پرتاب از بالای شانه در کودکان بود و پی بردن به این مسئله که آیا انواع مختلف تمرین متغیر می تواند در ایجاد طرحواره حرکتی قوی تر موثر باشد؟ یادداری نتایج تحقیق حاضر در مرحله یادداری نشان داد تفاوت معناداری بین گروه های تمرین ثابت ، متغیر قالبی و متغیر تصادفی وجود ندارد.
همچنین از طرفی فاضل و همکاران ( ١٣٨٩) نیز در مرحله یادداری مهارت والیبال برتری را در گروه های تصادفی و سریالی نسبت به گروه مسدود مشاهده نمودند (٧) که با یافتـه هـای ایـن تحقیق مغایرت دارد.
A review of the contextual interference effects in motor skill acquisition.