چکیده:
The aim of the study was to develop a model of students’ amotivation in physical education activities based on the four dimensional structure of amotivation. In this descriptive-correlational study، 381 high school students of Bookan were selected through cluster random sampling as the subjects of the study، and they filled out the questionnaire of amotivation inventory–physical education (AI-PE) of Shen et.al (2010) with reliability (α=0.81). Structural Equation Modeling (SEM) was used for data analysis. The results showed that there are positive and significant relationships between unappealing characteristics of activity، and insufficient values of activity with deficient effort (r= 0.560، p=0.002; r=0.622، p=0.001)، and there is positive and significant relationship between deficient effort with deficient ability beliefs (r= 0.668، p=0.000). Standardized path coefficients in fitted model showed that unappealing characteristics of activity، and insufficient values of activity influenced deficient effort، respectively (0.27; 0.61). Also، deficient effort affected the belief in deficient ability (0.89). Students may become amotivated in physical education activities because of various reasons. So، multidimensional nature of amotivation in physical education must be identified and considered during teaching and learning.
خلاصه ماشینی:
به این منظور، ٣٨١ دانش آموز مقطع متوسطه ی شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه ای، چند مرحله - ای به عنوان نمونه های آماری انتخاب شدند و پرسش نامه ی بیانگیزگی در تربیت بدنی (AI-PE) شن و همکاران با پایایی ٠٨١=α را پاسخ دادند.
نتایج نشان داد که جذابنبودن و ارزشمندنبودن فعالیت های تربیت بدنی با تلاش ناکافی دانش آموزان رابطه ی مثبت و معنادار دارند (به ترتیب ؛ ٠٥٦٠=r، ٠٠٠٢=P؛ ٠٦٦٢=r ، ٠٠٠١=P) و تلاش ناکافی با اعتقاد به کمبود توانایی رابطه ی مثبت و معنادار دارد (٠٦٦٨=r ، ٠٠٠٠=P).
ضرایب مسیر استانداردشده در مدل برازششده نشان داد که جذابنبودن و ارزشمندنبودن فعالیت های تربیت بدنی به ترتیب به میزان ٠/٢٧ و ٠/٦١ بر تلاش ناکافی دانش آموزان اثرگذار هستند.
مثلا دانش آموز بیانگیزه ممکن است فعالیت های تربیت بدنی را بی معنا درک کند و رفتارهای اجتنابی مانند آوردن عذر و بهانه برای شرکت نکردن در کلاس ، خستگی و یا مشارکت منفعل را از خود نشان دهد (٧).
Deci Ryan دانش آموزان ممکن است دلایل متفاوتی برای عدم مشارکت در فعالیت های تربیت بدنی داشته باشند.
با توجه به مطالب ذکرشده و اهمیت موضوع، در این پژوهش سعی شده تا با توجه به ساختار چهاربعدی بیانگیزگی، مدلی از بیانگیزگی دانش آموزان در فعالیت های تربیت بدنی ارائه شود.
با توجه به نتایج پژوهش این موارد پیشنهاد میشود که دبیران تربیت بدنی روابط عاطفیشان را با دانش آموزان بیشتر کنند و سعی شود فعالیت های ورزشی مدرسه جذابتر شوند.
مدل ساختاری بیانگیزگی دانش آموزان در فعالیت های تربیت بدنی.