چکیده:
مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا پیامبر اکرم(ص) در تصمیم گیری های اقتصادی، تنها نگاه اقتصادی صرف داشته اند، یا اینکه ایشان ابعاد دیگری مانند ابعاد سیاسی و اجتماعی را نیز مد نظر قرار می داده اند؟
در این نوشتار رویکرد اصلاحی پیامبر(ص) در بازار مدینه در چهارچوب آیات قرآن کریم و همچنین برخی از روایات، تحلیل وتبیین شده است. در تحلیل اقتصادی نیز سعی شده است که آثار و دلالت های اقتصادی ناشی از اصلاحات پیامبراکرم(ص) به صورت کلان استخراج و متناسب با شرایط روز تحلیل گردد.
جمع بندی نهایی این است که رویکرد اصلاحی رسول اکرم(ص) در بازار مدینه دارای بینش اقتصادی صرف نبوده ، بلکه نوع نگاه ایشان دارای آینده نگری و جامعیت و با در نظرگرفتن تمام شرایط اعم از نگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده است و چنین بینشی باید در نگاه سیاست گذاران اقتصاد اسلامی مد نظر قرار گیرد.
The present article is intended to answer the question as to whether the Holy Prophet (S.A.W.) has merely had an economic perspective in his economic decisions، or he has had other political and social perspectives in mind as well.
In this writing، the Prophet’s (S.A.W.) reformative approach in Medina’s marketplace has been analyzed and explicated within the framework of the Qur’ān’s verses as well as certain traditions. In the economic analysis، it is also tried to extract the economic outcomes and indications resulted from the Holy Prophet’s (S.A.W.) reforms on a large scale and analyzed appropriate to the present day circumstances.
The final conclusion is that the Holy Prophet’s (S.A.W.) reformative approach in Medina’s marketplace has not had a merely economic insight; rather، his perspective has enjoyed farsightedness and inclusiveness، taking into consideration all conditions، including political، economic، and social outlook، and that such an insight has to be included in the perspectives of the policy-makers of Islamic economy as well.
خلاصه ماشینی:
"/> راهبردهای امام علی برای مقابله با تبعیض نژادی و تعصبات قبیلهای در دو بخش راهبردهای نظری و عملی قابل تحلیل و ارزیابی است؛ امام در راهبردهای نظری، ریشهها و منشأ نژادپرستی را نمایانده، معیار و ملاک واقعی برتری انسانها نسبت به یکدیگر را-که به بوته فراموشی سپرده شده بود- یادآور شدند و در راهبردهای عملی، راهبرد «احیای جایگاه حقوقی و اجتماعی گروههای مورد تبعیض»، راهبرد «عدالت اقتصادی» و راهبرد «انتقال مرکز حکومت از مدینه به کوفه» را در پیش گرفتند.
1-1-1- تبیین ریشههای نژادپرستی هر اندیشه و فکری که در انسان صورت میبندد و هر فعلی که از او صادر میشود، ناشی از علل و عواملی است، بینش و منش نژادپرستانه نیز مستثنای از آن نمی باشد، با تجزیه و تحلیل سخنان امیرمؤمنان میتوان ریشههای نژادپرستی را به دو دسته عوامل روحی و روانی و عوامل بسترساز تقسیم کرد: 1-1-1-1- عوامل روحی و روانی مقصود عواملی هستند که منشأ آنها، طرز تفکر و روحیه خاص شخص نسبت به خود و دیگران است؛ این عوامل برابر با رهنمودهای امام علی عبارتاند از: الف) خودبرتربینی، ب)وسوسه های شیطان، ج)قیاس.
"/> ب)وسوسه های شیطان از آنجا که شیطان با خودبرتربینی از دستور خداوند سرپیچی کرد، گاه و بی گاه انسان را می فریبد تا با نهال خودبینی که در انسان غرس شده او را به تعصب و نژادپرستی دچار سازد؛ امام در خطبه قاصعه هشدار می دهد که تعصبات و نژادپرستی در میان انسانها از وسوسه های مرموز شیطان نشئت می گیرد: «پس آتش عصبیت را که در دلهاتان نهفته است خاموش سازید، و کینههای جاهلیت را براندازید که این حمیت در مسلمان از آفتهای شیطان است و نازیدن های او و بر آغالیدنها و افسون دمیدنهای او»171_ سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، ص 210_212.