چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی متغیرهایی است که در موفقیت مشارکت های عمومی- خصوصی تاثیرگذارند. در این پژوهش پس از جس توجوی فراوان در میان کارشناسان و دس تاندرکاران آشنا به این حوزه، بیست و پنج نفر از کارشناسان حوزه زیرساختی خدماتی کشور شناسایی شده و مورد آزمون قرار گرفته اند. از این افراد خواسته شده به پرسش های پرس شنامه از دو جنبه پاسخ دهند؛ در یک بعد از آنها خواسته شده بیان کنند از دید آنها، متغیرهای شناسای یشده در پژوهش تا چه اندازه اهمیت دارند و در بعد دیگر با استفاده از تجربه خود مشخص کنند این متغیرها تا چه اندازه در پروژه های شراکت عمومی-خصوصی ایران وجود دارد. پرسشنامه بر اساس مبانی نظری و مقالات مرتبط با موضوع پژوهش، تهیه شده است. همچنین با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، اعتبار پرس شنامه حاضر 934 / 0 اعلام شده است. در این پژوهش برای اندازه گیری اهمیت و میزان متغیرهای شناسای یشده از تکنیک آنتروپی شانون برای تحلیل محتوا استفاده شده و در نتیجه آن بیان شده که «میزان اعتماد بین طرفین شراکت » از بالاترین اهمیت و «عدم توانمندی بخش عموم یبرای تجدید ساختار متناسب با شراکت عموم ی- خصوصی » از کمترین اهمیت (از دید پاسخ دهندگان) برخوردار است.
This research aims to identify the variables affecting public-private partnership (PPP) success. After extensive exploration among experts related to the country’s service infrastructure، 25 persons were selected and invited to answer the questionnaire، which was developed on the basis of relevant theoretical and empirical literature. The subjects were asked، first، to rank the importance of each research variable and، second، to indicate (based on their own experience) to what extent those variables existed in public-private partnership projects in Iran. Using Cronbach’s alpha، the reliability of the questionnaire was computed and it amounted to 0.934. To evaluate and rank the degrees and importance of the identified variables، Shannon Entropy technique was used. The results of this analysis show that trust between partners is the most، and public sector’s inability to restructure appropriate to such partnership is the least important variables.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش برای اندازهگیری اهمیت و میزان متغیرهای شناساییشده از تکنیک آنتروپیشانون برای تحلیل محتوا استفاده شده و در نتیجه آن بیان شده که «میزان اعتماد بین طرفین شراکت» از بالاترین اهمیت و «عدم توانمندی بخش عمومی برای تجدید ساختار متناسب با شراکت عمومی-خصوصی» از کمترین اهمیت (از دید پاسخدهندگان) برخوردار است .
شکل 2: عوامل موثر بر موفقیت شراکت در هند Supply and Nanagement Turnky Contracts Affermage/Lease Concession Private Finance Investment (PFI) private Finance initiative & private Ownership municipal public- private استر چیونگ در سال 2009 در مقاله خود با عنوان "توسعه بهترین چارچوب عملی برای اجرای شراکت عمومی-خصوصی در هنگکنگ»، طی مصاحبههای نیمهساختیافتهای که با سه گروه خبرگان، بخش خصوصی و بخش عمومی انجام داده است، عوامل موثر را نیز در 3 دسته طبقهبندی کرده است :(Cheung, 2009) دسته اول-عوامل کلیدی از دید بخش خصوصی: 1- ثبات اقتصادی؛ 2- عدم تداخل شورای قانونگذاری؛ 3- روابط خوب/روح مشارکت؛ 4- اهداف و خط زمانی روشن؛ 5- تخصص پردازش در بخش خصوصی؛ 6- تخصیص مناسب ریسک؛ 7- پشتیبانی دولتی (رقابت)؛ 8- فرآیند شفاف؛ 9- انعطافپذیری برای نوآوری؛ 10- قرارداد ترغیبکننده؛ 11- رسانههای مثبت.
جدول 4: مشخصات و ترکیب کارشناسان و دستاندرکاران پژوهش رجوع شود به تصویر صفحه در این پژوهش از تکنیک آنتروپیشانون برای اولویتبندی و تعیین اهمیت متغیرهای شناساییشده توسط کارشناسان و خبرگان حوزه شراکت عمومی-خصوصی، استفاده شده است.
یافتههای پژوهش سوال پژوهش 1- اهمیت متغیرهای موثر بر موفقیت شراکت عمومی-خصوصی در ایران به چه صورت است؟ جدول 7: نتایج تحلیل محتوای آنتروپیشانون رجوع شود به تصویر صفحه بر اساس نتایج حاصله از تکنیک آنتروپیشانون، میزان اعتماد بین دو شریک عمومی و خصوصی درگیر در پروژه شراکتی از بالاترین اهمیت و اولویت برخوردار است.