چکیده:
هدف: تعیین رابطه بین باورهای خودکارآمدی کاربران و مهارت های آنها برای جستجو در پایگاه های اطلاعاتی.
روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و از روش همبستگی استفاده کرده است. تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا ورودی سال 1392 جامعه پژوهش را تشکیل داده اند. حجم نمونه 104 نفر بوده است که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 49 پسر و 55 دختر به صورت تصادفی انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی (GSE-10) برای سنجش میزان خودکارآمدی کاربران، و پرسشنامه پژوهشگرساخته برای سنجش مهارت های جستجو در پایگاه های اطلاعاتی است. به منظور تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t استودنت برای گروه های مستقل استفاده شده است.
یافته ها: مهارت های جستجوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا در حد متوسط است؛ و باورهای خودکارآمدی آنها بالاتر از حد متوسط ارزیابی شده است. یافته ها همبستگی مثبت و معناداری بین مهارت های جستجوی کاربران و باورهای خودکارآمدی آنها نشان داد.
نتیجه گیری: تاثیر عوامل روا ن شناختی از جمله باورهای خودکارآمدی بر نحوه تعامل با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی اثبات می شود.
Purpose: Finding the relationship between user's self-efficacy beliefs and skills for searching in databases.
Methodology/Approach: This is a survey using correlation. The population consists of all post-graduate students in Humanities entered Bu-Ali Sina University in 2013. Using stratified random sampling، 49 male and 55 female were selected. To gather data General Self-efficacy Scale (GSE-10) is used along with a self-designed questionnaire for measuring search skills. Data analyzed using Pearson correlation and Student's t-test.
Results: There is a direct and significant correlation between user's search skills and their self-efficacy beliefs. Search skills of post-graduate students of humanities in Bu-Ali Sina University are evaluated to be average and their self-efficacy beliefs above the average.
Conclusion: The results support the impact of psychological factors such as self-efficacy beliefs on users' interaction with information and communication technology.
خلاصه ماشینی:
یافته ها مهارتهای جستجوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا در حد متوسط است و باورهای خودکارآمدی آنها بالاتر از حد متوسط ارزیابی شده .
است یافتهها همبستگی مثبت و معناداری بین مهارتهای جستجوی کاربران و باورهای خودکارآمدی آنها نشان داد نتیجه گیری تأثیر عوامل روان شناختی از جمله باورهای خودکارآمدی بر نحوه تعامل با فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی اثبات میشود کلید واژه ها باورهای خودکارآمدی مهارت ،جستجو پایگاههای اطلاعاتی رابطه باورهای خودکارآمدی و مهارتهای کاربران برای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی ژاله سلیمی فر | نصرت ریاحی نیا دریافت ۱۳۹۳/۰۹/۰۱ پذیرش: ۱۳۹۴/۰۳/۰۲ مقدمه رشد و گسترش دانش بشری و فناوریهای نوین سبب شده است که دنیای انسانها متحول شود و هر لحظه پیچیده تر گردد یکی از پدیدههایی که در اواخر قرن بیستم زندگی بشر را دگرگون کرد و هنوز نیز رشد فزاینده آن ادامه دارد رایانه است.
1. Schwarzer & Jerusalem یافته ها وضعیت مهارتهای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا در جدول ۱ آمده است.
جدول ۲ وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا از نظر باورهای خودکارآمدی فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات | دوره ۲۶ ، شماره ۲ تابستان ۱۳۹۴ جدول ۳ (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) به منظور سنجش این سؤال از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.
Library instruction and college student self-efficacy in electronic information searching.
Self-efficacy and use of electronic information as predictors of academic performance.