چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی گرایش کارآفرینانه است. این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث روش به دست آوردن دادهها از نوع توصیفی- علی و از نظر نوع دادههای جمعآوری شده از گونهء کمی (استفاده از پرسشنامه) است. جامعه آماری پژوهش شامل ادارات ستادی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران، تعداد 100 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرمافزار Smart PLS صورت پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی، بازاریابی داخلی بر گرایش کارآفرینانه و در نهایت گرایش کارآفرینانه بر تعهد سازمانی میباشد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر میانجی گرایش کارآفرینانه بر رابطه بین بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی (مورد مطالعه: ادارات ستادی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری) دکتر مهدی بصیرت 1 صاحب ایمانی 2 * دکتر منصور زراء نژاد 3 عامر دهقان نجمآبادی 4 چکیده واژه های کلیدی: عضو هیأت علمی (استادیار) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران Mehdi.
منطق بازاریابی داخلی Farsi & et al Dess et al Samila & Sorenson Cooper & Cronin Dukakis & Kitchen Ahmed & Rafiq این است که از طریق آموزش و توسعه، توانمندسازی، انگیزش و پاداش، و ارتباطات، میتوان انگیزه کارمند را برای ادامه فعالیت در سازمان ارتقا داد (ال هواری و دیگران 1 ، 2013).
منطق بازاریابی داخلی این است که از طریق شاخصهایی از قبیل آموزش و توسعه (توسعۀ نظاممند دانش، مهارت و نگرش برای انجام وظایف)؛ توانمندسازی (روشی برای فعال کردن کارکنان در امر تصمیمگیری)؛ انگیزش و پاداش (حرکت کارکنان به انجام رفتارهای مطلوب و مورد نظر)؛ و ارتباطات (فرآیندی که به وسیله آن افراد در درون سازمان پیامها را منتقل و دریافت میکنند)، میتوان انگیزه کارکنان را برای ادامه فعالیت در سازمان ارتقا داد (ال هواری و دیگران 5 ، 2013) و سطح بالاتری از رضایت را در آنها ایجاد کرد و آنان را قادر ساخت تا سطح بالاتری از کیفیت خدمات را به مشتری ارائه کنند و در نهایت منجر به عملکرد بهتری در سازمان خود شوند (میشرا 6 ، 2010).
در پژوهش Structural Equation Modeling (SEM) Byrne Measurement Model Structural Model Kline حاضر متغیرهای گرایش کارآفرینانه، بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی سه متغیر اصلی هستند که هر یک از این متغیرها از ابعاد و سؤالات (متغیرهای آشکار) مختلفی تشکیل شدهاند که در جدول 2 ارائه شده است.