چکیده:
مقدمــه : هــدف ایــن مقالــه ، بررســی رابطــه ی بیــن هــوش معنــوی و ســلامت عمومــی در بیــن دانشــجویان و مقایســه ی ایــن دو مفهــوم در بیــن دختــران و پســران اســت . روش : ایــن پژوهــش یــک مطالعــه ی همبســتگی مقطعــی میباشــد کــه در بیــن ١٠٠ دانشــجوی دختــر و پســر براســاس روش نمونه گیــری در دســترس بــا دو پرســش نامه خودگــزارش دهــی هــوش معنــوی) و پرســش نامه ی ٢٨ ســئوالی ســلامت عمومــی اجــرا شــد. یافته هــا: نتایــج ضریــب همبســتگی پیرســون وجــود رابطــه ی مثبــت بیــن هــوش معنــوی و ســلامت عمومــی را نشــان داد. بحــث : مطابــق بــا یافته هــا، میتــوان نتیجــه گرفــت کــه رابطــه ی مثبــت و معنــیداری بیــن هــوش معنــوی و ســلامت عمومــی بــه عنــوان دو متغیــر اساســی در زندگــی، وجــود دارد
خلاصه ماشینی:
روش : ایــن پژوهــش یــک مطالعــه ی همبســتگی مقطعــی میباشــد کــه در بیــن ١٠٠ دانشــجوی دختــر و پســر براســاس روش نمونه گیــری در دســترس بــا دو پرســش نامه خودگــزارش دهــی هــوش معنــوی) و پرســش نامه ی ٢٨ ســئوالی ســلامت عمومــی اجــرا شــد.
دانشجویان ، سلامت عمومی، هوش معنوی مقدمه در ســال های اخیــر مفهــوم هــوش تنهــا بــه عنــوان یــک تــوان شــناختی در نظـر گرفتـه نمی شـود بلکـه بـه حوزه هایـی دیگـر مثـل هـوش هیجانـی ١، هـوش وجــودی ٢ گســترش یافتــه اســت و مفهــوم جدیــدی کــه اخیــرا وارد ایــن حــوزه شـده مفهـوم هـوش معنـوی ٣ اسـت ( رجایـی ، ١٣٨٩).
لـذا تحقیـق حاضـر درصدد سـنجش و تعییـن رابطه ی سـلامت عمومـی بـا هـوش معنـوی و همچنیـن ابعـاد مختلـف معنویـت و سـلامت عمومـی در دانشــجویان دختــر و پســر برآمدنــد بــرای ایــن منظــور ٣ فرضیــه بــه ترتیــب زیــر مــورد بررســی قــرا ر می گیــرد: ١- هــوش معنــوی و ســلامت عمومــی بــا هــم رابطــه ی مثبــت و معنــی داری دارنــد.
مطابــق بــا یافتۀهــای ایــن پژوهــش می تــوان نتیجــه گرفــت کــه رابطــه ی مثبــت و معنـی داری بیـن هـوش معنـوی و سـلامت عمومـی بـه عنـوان دو متغیـر اساسـی در زندگی ، وجـود دارد.
Amram, joseph (yosi(, 2005, intelligence Beyond IQ: the contribution of emotion and spiritual intelligenced to effective business leasership, institune of transpersonal psychology.