چکیده:
تردیدی نیست که مدیریت صحیح یک شهر بطور پیوسته نیازمند ردیابی و شناخت عوامل منحرف کنندة فعالیتها از مسیر اجرای بهینة آنها بوده تا به تبع آن کنترل و برطرف کردن تنگناها و عوامل منحرفکننده امکانپذیر باشد. تحقیق پیش رو با هدف شناسایی مسائل اجرایی برنامهها و فعالیتهای روزمرة حوزة خدمات شهری شهرداری تهران انجام شده و سوال اصلی این تحقیق عبارت است از "چه عواملی و با چه اولویتی اثربخشی اجرای برنامه های شهرداری تهران در حوزة خدمات شهری را کاهش میدهند؟". بنابراین تحقیق پیش رو به لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی است. ترکیب نتایج 221 پرسشنامه و 46 مصاحبة عمیق و نیمه ساختارمند در قالب مدل فرایند سلسله مراتبی(AHP) بدین ترتیب بوده است که: نارساییهای قانونی مهمترین نارسایی در اجرای برنامههای حوزة خدمات شهری محسوب میشوند، و پس از آن سیاستهای منابع انسانی، مدیریت بنگاهها، مسائل مالی، نارساییهای حاصل از مشارکت همگانی و عدم توجه کافی به واقعیتها در تدوین برنامهها و اخذ تصمیمات، به ترتیب اهمیت در جایگاه دوم تا ششم مختل کنندههای ارائة خدمات شهری جای میگیرند و نقش ساختار سازمانی شهرداری تهران در کاهش اثربخشی ارائة خدمات شهری رد میشود.تردیدی نیست که مدیریت صحیح یک شهر بطور پیوسته نیازمند ردیابی و شناخت عوامـل منحرف کنندة فعالیت ها از مسیر اجرای بهینة آنها بوده تا به تبع آن کنتـرل و برطـرف کـردن تنگناها و عوامل منحرف کننده امکان پذیر باشد. تحقیـق پـیش رو بـا هـدف شناسـایی مسـائل اجرایی برنامه ها و فعالیت های روزمرة حوزة خدمات شهری شهرداری تهران انجام شده و سـوال اصلی این تحقیق عبارت است از "چه عواملی و با چه اولـویتی اثربخشـی اجـرای برنامـه هـای شهرداری تهران در حوزة خدمات شهری را کاهش می دهنـد؟". بنـابراین تحقیـق پـیش رو بـه لحاظ ماهیت توصیفی - تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی است . ترکیب نتایج ٢٢١ پرسش نامـه و ٤٦ مصاحبة عمیق و نیمه ساختارمند در قالـب مـدل فراینـد سلسـله مراتبـی (AHP) بـدین ترتیب بوده است که : نارسایی های قانونی مهم ترین نارسایی در اجرای برنامه های حوزة خـدمات شهری محسوب می شوند، و پس از آن سیاست های منـابع انسـانی ، مـدیریت بنگاههـا، مسـائل مالی ، نارسایی های حاصل از مشارکت همگانی و عـدم توجـه کـافی بـه واقعیـت هـا در تـدوین برنامه ها و اخذ تصمیمات ، به ترتیب اهمیت در جایگاه دوم تا ششـم مختـل کننـده هـای ارائـة خدمات شهری جای می گیرند و نقش ساختار سازمانی شهرداری تهـران در کـاهش اثربخشـی ارائة خدمات شهری رد می شود.
خلاصه ماشینی:
"در جدول زیر مدل های رایج در آسیب شناسی سازمانی و متغییرهـای مورد توجه آن ها به طور خلاصه احصا شده اند: جدول ١: متغیرهای کلی آسیب شناسی در الگوهای اصلی ، مدل متغییرهای اصلی مورد بررسی مدل لویت (١٩٦٥) متغییرهای وظیفه ای ، ساختاری ، تکنولوژیکی ، انسانی مدل ویسبورد ٦ باکس (١٩٧٦) اهداف ، ساختار، رهبری ، سیستم پاداش دهی ، مکانیسم های کمکی مدل تجانسی برای تجزیه و تحلیل متغیرهای محیطی ، منابعی ، تاریخی ، استراتژی ، بازدهی ، وظایف فردی ، سازمان سازمانی (١٩٧٧) رسمی ، ترتیبات غیررسمی چهارچوب 7S مک کینزی (١٩٨٣) سبک ، کارمندان ، سیستم ها، استراتژی ، ساختار، مهارت ها، ارزش های مشترک برنامه ریزی با عملکرد بالا (١٩٨٤) چهارچوب زمانی ، تمرکز، حالت تغییر، ساختار، چشم انداز، انگیزش ، توسعه ، ارتباطات و رهبری مدل آسیب شناسی رفتار فردی و منابع ، منابع انسانی ، سطوح عملکرد سازمانی و فردی گروهی (١٩٨٩) مدل علی بورک -لیتون (بازبینی متغییرهای محیط بیرونی ، راهبرد و استراتژی ، رهبری ، فرهنگ ، ساختار، اعمال (1992 مدیریتی ، سیستم ها، جو کارگروهی ، تناسب شغل با مهارت ها، انگیزش ، نیازها و انگیزه های فردی خلاصه و اقتباس از : ٣٥-٤ :٢٠٠٥ ,Falletta البته کاربست هیچ یک از این مدل ها نمی تواند برای آسیب شناسـی اجـرای برنامـه هـای حوزة خدمات شهری شهرداری تهران تجویز شود، بنابراین در ادامه سعی شده است با توجه بـه شرایط خاص فعالیت های این حوزه مدلی اصلاح شـده و بـه تعبیـری بـومی شـده را از طریـق بازخوانی و نگاهی دقیق به مطالعات و تحقیقات انجام شده در این زمینه تدوین کرد: ساختار سازمانی : اهمیت ساختار سازمانی و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی در علم مدیریت بر کسی پوشیده نیست ، به همین دلیل است کـه سـاختار سـازمانی در همـة الگوهـای آسـیب شناسی سازمانی به عنوان یکی از ابعاد عمدة تاثیر گزار بر عملکرد سازمان و از حسـاس تـرین و مساله خیزین ابعاد سازمانی دیده شده است ."