خلاصه ماشینی:
زبان بصری: سیمای هویت فرهنگی یادادشت سردبیر آرایش و ساختار بصری هر کشوری نمود و جلوهای از سیمای فرهنگی آن ملت است که در مقابل دید ناظران به نمایش درمیآید و از این طریق با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکند.
امروزه هر کشوری برای معرفی هویت خود میکوشد با فضایی متناسب با مؤلفههای بصری که بیانگر هویت فرهنگی خودش باشد،به وجود آورد.
در این حوزه، فرهنگهایی موفقترند که برای جلوههای بصری و رسانهای خویش اندیشیده و از این طریق جایگاهی را در ذهن انسانها به خود اختصاص دهند.
مؤلفههای بصری بخشی از کارنامهی فرهنگی مردمی است که ممکن است سالها و قرنها مطابق با شرایط مختلف زندگی تغییراتی پیدا کنند ولی همواره جوهرهی خود را حفظ کردهاند.
بحث هویت و مالکیت معنوی که اخیرا مورد توجه دنیای امروز است ضرورت چنین شناخت و استفاده از این مؤلفهها را میطلبد.
ملتی که ریشه در تاریخی کهن دارد،شناخت الگوهایش به عنوان معیار هویت بخشی امری اجتنابناپذیر مینماید.
شناخت اصول و روشهای به کارگیری مؤلفههای بصری باعث میشود هنرمندان بتوانند آثاری خلق کنند که ضمن ایجاد فضایی نو و بدیع،به سنتهای بصری خود نیز پایبند باشند.
هنرمندان ایرانی در طول تاریخ هوشمندانه درکنار شیوههای رایج زمان،با عنایت به علوم روز و با درکی زیباشناسانه،آرایش و ساختار بصری فرهنگ خویش را شکل دادهاند.
در این خصوص هنرمند ساختار فضای بصری را به گونهای آرایش میدهد با همهی اضطرابها و وسوسههای افسار گسیختهی دنیا را از میان بردارد و به جای آن،نظم و نظامی را بیافریند که مبیّن توازن،صفا و آرامش است.