چکیده:
تحولات گوناگون دهه های اخیرموجب شده تا پژوهش های مشارکتی ومیان رشته ای ازسوی مؤسسه های پژوهشی وهمچنین نهادهاومجامعیکه درپژوهش هاسرمایه گذاری میکنند،موردحمایت قرارگیرد.به واسطه ضرورت جامع نگری در حل مسائل و درک پیچیدگی و چندبعدی بودن مسائل پیش روی جوامع بشری ، این تفکر شکل گرفته که اگر پژوهشگران یک رشته علمی درگیر بررسی مسئله های مهم بر بنباد بینش تخصصی خود و بدون یاری جستن از متخصصان سایر رشته های علمی به ارائه طریق اقدام کنند، ممکن است بدون ملاحظه ومداقه درتمام وجوه وابعادمسائل به عرضه راه حل هاییمتعددولیناکارآمد، برای آنهااقدام کنند.براین اساس ،سیاست گذاران پژوهش به این نتیجه رسیده اند که بایداولا پژوهش های مربوط به مسائل اجتماعیباکمک پژوهشگران حوزه های علمیمختلف صورت گیرد،ثانیا پژوهشگران به صورت گروهیودرتعامل بایکدیگرفعالیت کنند،ثالثا یافته های آنهابه گونه ای تلفیق شودکه حتیالامکان راه حلی جامع و مورد توافق برای حل مسئله ارائه شود و در نهایت اینکه تحقق این مهم از طریق پژوهش میان رشته ای امکان پذیر میشود. در این مقاله تلاش شده تا با استناد به متون علمی معتبر، نگاه جامعی در مورد ماهیت پژوهش میان رشته ای درآموزش عالیارائه شود.عمده ترین موضوعات موردبحث عبارتنداز: تحول شیوة انجام پژوهش های دانشگاهی،حرکت پژوهش به سوی میان رشته ای شدن ،مطالعه رشته های علمی برای فهم پژوهش میان رشته ای ، بررسی چیستی پژوهش میان رشته ای و مؤلفه های آن ، میان رشتگی پیشین وپسین وانگیزه های انعکاس میان رشتگیدرسیاست گذاری ها.
خلاصه ماشینی:
"مسئله دیگر این است که گاهی این موضوع مطرح میشود که آیا رشتگی بر میان رشتگی تقدم دارد یا بالعکس میان رشتگی بر رشتگی مقدم است ؟ میچمن 5 (٢٠٠٣) معتقد است هم زمان با ظهور ساختارهای رشته ای مابعد رنسانس در علوم فیزیک ، شیمی، زیست شناسی و سایر حوزه ها، Association of American Universites National Academy of Science, Facilitating Interdisciplinary Research Chrysostomou Burton Mitchman تلاش های میان رشته ای در حوزه های شیمی ـ فیزیک ، زیست شیمی (بیوشیمی)، زیست فیزیک (بیوفیزیک ) و زیست شناسی مولکولی پدیدار شدند.
همچنین ، پژوهش میان رشته ای را مفهومی غیرواقعی و جعلی دانسته اند (دوگان و باهره ، ۱٩٩٠) که دوگانه بسیار ساده شده ای 7 است که تقابل کلامی رشتگی و میان رشتگی را دامن میزند (کلاین ، ۱٩٩٦) و وضعیت ایدئالی را ـ به ویژه برای دانشگاه ها ـ پدید میآورد (کوالوسکی و لایرد ، ۱٩٩٠) که برای دانش یا علم Organization for Economic Co-operation and Development Integrative Synthesis Mccallin Boon Leathard Kesteman Oversimplified Dichotomy ترکیبی و تلفیقی 1 تلاش می کند که صرفا حاصل گشوده شدن مرزها و حذف موانع ارتباط بین رشته های علمی است (کمیل 2 ، ۱٩٦٩ و بروهن 3 ، ٢٠٠٠).
بنیاد ملی علوم امریکا نیز ضمن اینکه معیارهای اعتباربخشی و سرمایه گذاری پژوهشی خود را به سوی سرمایه گذاری در مراکز پژوهشی بزرگ تغییر جهت داده ، این مراکز را ملزم به مطالعه موضوعات میان رشته ای و پیچیده ای نموده که بررسی آنها نیازمند پژوهش توسط بیش از یک Universal Knowledge Human Ecology Brint National Center for Education Statistics محقق است ."