چکیده:
میان رشته ای های دانشگاهی استانداردهای تعالی خاص خود را می طلبند. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مفهومی و تدوین شاخص های ساختاری آن در دانشگاه بوده و در آن از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است . به این منظور ابتدا ابعاد مفهومی ساختار میان رشته ای شناسایی شده و بر مبانی آن عوامل، ملاک ها و شاخص های مناسبی طراحی و تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق شامل اسناد و مدارک موجود در پایگاه های اطلاعاتی قابل دسترس محقق در خصوص موضوع پژوهش بوده و نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند مشخص شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که برای ایجاد ساختار میان رشته ای دانشگاهی باید به پنج بعد مفهومی شامل: فلسفه ی میان رشته ای، شرایط و موقعیت ها، گزینش، توازن و مشارکت جمعی و همچنین پنج عامل اصلی راهبردهای ایجاد ساختار میان رشته ای شامل: خط مشی ها، مدیریت و ساختار سازمانی، حمایت زیر ساختی، رهبری، حمایت و سرپرستی، تامین بودجه، رسمیت توجه کرد. بر این اساس در این تحقیق برای ایجاد ساختار میان رشته ای عامل ها، ملاک ها و شاخص های ویژه ای شناسایی و طراحی شده است.
خلاصه ماشینی:
"این تحقیق با هدف معرفی برخی ملاک های ساختاری میان رشته ای دانشگاهی که جهت ها و اصول اساسی در طراحی ساختارهای میان رشته ای دانشگاهی را تعیین می کند، به انجام رسیده و در پی پاسخگویی به سؤالات ویژه زیر بوده است : ابعاد مفهومی و مؤلفه های اساسی میان رشته ای ها کدامند؟ ملاک ها و شاخص های ساختارمیان رشته ای ها چیست ؟ مروری بر پیشینه تحقیق پژوهش های صورت گرفته در پاسخ به دو سؤال تحقیق ، از نظر کمیت چندان غنی نیست و با توجه به اینکه بحث میان رشته ای از جمله بحث هایی است که در معنای پاسخگویی به نیازهای شناختی و اجتماعی جدید انسان از طریق خلق و تکوین رشته های جدید بیش از سه دهه از ورود آن به عرصه آموزش عالی و نظریه پردازی در مورد آن نمی گذرد، ابعاد و زوایای آن در جامعه علمی به نیکویی مورد واکاوی قرار نگرفته است .
مشارکت جمعی : حفظ ویژگی های قومی ، قبول تنوع فرهنگی ، ایجاد همبستگی ملی ، تمرکز زدایی از فرایند تصمیم گیری و استقلال نهادهای آموزشی ، تقویت مدیریت مرکزی در امر سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، بودجه بندی و ارزیابی ، شفافیت و پاسخگو بودن مدیریت ها، برقراری ارتباط جدید میان نظام آموزش حرفه ای - کاربردی و بازار کار، رقابت پذیری نیروی کار، آموزش برای تفاهم ملل ، آموزش سواد علمی، آموزش محیط زیست ، آموزش شهروندی و توسعه انسانی از جمله مقوله هایی هستند که در کانون بحث های برنامه ریزی میان رشته ای قرار دارد."