چکیده:
در این مقاله تلاش خواهد شد که با بررسی اندیشه ها و نظریه های تاثیرگذار در حوزه ی دانش سیاست نشان داده شود که این دانش از همان سرآغاز پیدایش آن ماهیتی میان رشته ای داشته است و اندیشیدن و بررسی سیاست بدون توجه اصولی به دیگر حوزه های دانش بشری امکان پذیر نبوده است. اصولا سیاست محصول تقاطع و تاثیر متقابل پدیده های اجتماعی بوده و دانش سیاسی نیز برآیند دانش های مختلف انسانی به خصوص دانش های مختلف اجتماعی بوده است. این ویژگی ثابت دانش سیاست از دوران های کهن تا عصر جهانی شدن بوده است. از زمانی که انسان در فلسفه های کهن به سیاست توجهی خاص کرد تا هنگامی که با آغاز عصر جهانی شدن پدیده های مختلف اجتماعی در هم تنیده شدند، اشکال مختلف دانش سیاست، در یک خصوصیت با هم مشترک بوده اند و آن میان رشته ای بودن آن است. از ارسطو و افلاطون گرفته تا فارابی و ابن خلدون، و از هابس گرفته تا مارتین آلبرو سیاست را محصول و برآیند دانش های مختلف دانسته اند. این ماهیت میان رشته ای نافی استقلال علم سیاست و لزوم تخصص در آن نیست بلکه مرتبه ی بالای آن را نشان می دهد که برای رسیدن به آن لازم است تا به دانش های متنوعی مسلح باشند.
خلاصه ماشینی:
"ماهیت میان رشته ای سیاست در اندیشه ی فلاسفه ی بزرگ سیاسی آیا تفکیک دانش های گوناگون از یکدیگر یک امر اصیل و ناگزیر است ؟ آیا در عرصه ی دانش یک منطق گریزناپذیر برای جدا کردن دانش های مختلف از هم وجود دارد؟ به جز ضرورت های ناشی از وسعت موضوعات مورد مطالعه که امکان پرداختن به همه چیز را از همگان می گیرد، آیا منطقی اصیل ناشی از دوئیت ذاتی دانش های انسانی و اجتماعی ، برای جداسازی علوم از یکدیگر وجود دارد؟ تاریخ تفکر و دانش سیاسی گویای آن است تفکیک دانش ها از یکدیگر یک امر نوظهور است و منطق اصلی این تفکیک نیز وسعت حیطه های مورد بررسی است که اهل اندیشه را ناچار از توجه ویژه به موضوعات مختلف و تأمل تخصصی در مورد آنها می کند.
اما نگاهی عمیق تر به اثر افلاطون نشان می دهد که عدالت برای او تنها یک مفهوم سیاسی به معنای متعارف آن نیست که بلکه عدالت تجمیعی از فضائل است که نشانه و نماد شکل گیری نوعی شناخت از عالم هستی و در حقیقت محصول تفکر و عمل انسانی در دانش ها و زمینه های مختلف است .
(٢٠٠٩ ,Gil &Cristina ) در این مجموعه جنبه های مختلف زیبایی شناسانه ، هنری و اخلاقی رفتارهای اجتماعی که در حوزه ی قدرت متجلی می شود بررسی شده است و نشان داده شده که چگونه فهم پدیده هایی که در نگاه سنتی اقتصادی ، سیاسی و یا جامعه شناسانه محسوب می شدند، در این نگاه جدید محصول درک این ابعاد گوناگون است ."