چکیده:
در پژوهش حاضر، روند رشدی درک استعاره در کودکان فارسیزبان از سه گروه سنی 6، 7 و 8 سال مورد بررسی قرارگرفت. در زمینۀ درک استعاره در کودکان، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. بهمنظور ارزیابی توانش استعاری کودکان، آزمونی دوگزینهای در قالب دو زیرآزمون درک استعارههای ادراکی- گزارهای و روانشناختی-گزارهای طراحی و تدوینگردید. پس از اجرای آزمون، عملکرد آزمودنیها با روشهای آماری توصیفی مورد تحلیل قرارگرفت. یافتههای بهدستآمده نشانداد که درک استعاره در کودکان روند فزایندۀ رشدی دارد؛ یعنی با افزایش سن و رشد شناختی، قدرت درک و تفسیر کودکان از مفاهیم استعاری بهصورت منظم افزایشمییابد.در پژوهش حاضر، روند رشدی درک استعاره در کودکان فارسی زبان از سه گروه سـنی ٦، ٧ و ٨ سال مورد بررسی قرارگرفت . در زمینة درک استعاره در کودکان، دیدگاههـای متفـاوتی وجود دارد. به منظور ارزیـابی تـوانش اسـتعاری کودکـان، آزمـونی دوگزینـه ای در قالـب دو زیرآزمــون درک اســتعارههــای ادراکــی - گــزارهای و روانشــناختی -گــزارهای طراحــی و تدوین گردید. پس از اجرای آزمون ، عملکرد آزمودنی ها با روشهـای آمـاری توصـیفی مـورد تحلیل قرارگرفت . یافته های به دست آمده نشانداد که درک استعاره در کودکان روند فزایندة رشدی دارد؛ یعنی با افزایش سن و رشد شناختی ، قدرت درک و تفسیر کودکان از مفـاهیم استعاری به صورت منظم افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
"استعاره از جنبه های اساسی زبان و شناخت است که مانند دیگـر مفـاهیم زبـانی به صورت ناآگاهانه و به آسانی توسط کودک از زمان تولد فراگرفته مـی شـود و کودکـان در سـالهـای آغازین زندگی قادر به درک و تولید برخی از مفاهیم استعاری هستند (گلفام و رنگین کمان، ١٣٨٦: .
جنتنـر عـلاوه بـر دانـش ناکـافی از حـوزههـا، عوامل دیگری را نیز برشمرد که باعث تفاوت عملکـرد کودکـان در درک اسـتعارههـا در گـروههـای سنی مختلف می شود؛ از جمله این عوامـل مـی تـوان بـه پـیش یـادگیری٥٦ اسـتعارههـای آشـنا در کودکان بزرگتر اشارهکرد؛ به این معنی که کودکان بزرگتـر بـه دلیـل داشـتن تجربـه زبـانی بـالاتر، ممکن است پیش تر با کاربرد استعاری یک صفت مواجه شدهباشـند، ماننـد کـاربرد «بچـه شـیرین ».
مقایسة بین گروهی عملکرد آزمودنی های سه گروه سنی ٦، ٧ و ٨ سـال در درک دو نوع استعارة ادراکی -گزارهای و روانشناختی -گزارهای در جدول ٤ می توان میانگین درصد پاسـخ هـای درسـت آزمـودنی هـای سـه گـروه سـنی ٦، ٧ و ٨ سال را مشاهدهنمود.
جدول ٤: مقایسة بین گروهی میانگین درصد پاسخ های درست آزمودنی های سه گروه سنی ٦، ٧ و ٨ سال در درک دو نوع استعاره [به تصویر مراجعه شود] هم چنین ، می توان روند رشدی درک دو نوع استعارة ادراکی -گزارهای و روانشناختی -گزارهای را در نمودار ٢ نیز به روشنی مشاهدهنمود.
با توجه به یافته های پژوهش حاضر، دیدگاه دوم مطـرحشـده در مورد توانایی کودکان در درک استعاره مورد تأیید قرارمی گیرد؛ به این معنی که کودکـان در سـنین پایین نشانه هایی از درک استعارههای سادهتر را نشانمی دهند، ولـی درک اسـتعارههـای پیچیـده و مبتنی بر مفاهیم انتزاعی نیازمند رشد شناختی بیشتر در سنین بالاتر می باشد."