چکیده:
هدف: شناسایی مهارتهای انسانی و فنی مدیران کتابخانههای تخصصی و میزان نیاز به آنها از دیدگاه مدیران کتابخانه استانداریهای کشور و استادان علم اطلاعات و دانششناسی کشور. روش/ رویکرد پژوهش: در این پیمایش با استفاده از پرسشنامه، دیدگاه 118 نفر از مدیران کتابخانههای استانداریها و استادان علم اطلاعات و دانششناسی کشور سنجیده شده است. یافتهها: از دیدگاه استادان بالاترین اولویتها مهارتهای انسانی (35/4) و فنی (93/3) بوده و از دیدگاه مدیران کتابخانهها بالاترین اولویتها مهارتهای انسانی (45/4) و فنی (24/4) است. نتیجهگیری: از دیدگاه استادان و مدیران در مدیریت کتابخانههای تخصصی نیاز به مهارتهای انسانی بیشتر از مهارتهای فنی است.هدف : شناسایی مهارت های انسانی و فنی مدیران کتابخانه های تخصصیومیزان نیازبه آنهاازدیدگاه مدیران کتابخانه استانداریهای کشورواستادان علم اطلاعات ودانش شناسیکشور.روش . رویکرد پژوهش : در این پیaیش با استفاده از پرسشنامه ، دیدگاه ۱۱۸ نفرازمدیران کتابخانه هایاستانداریهاواستادان علم اطلاعات ودانش شناسیکشورسنجیده شده است . یافته ها: از دیدگاه استادان بالاترین اولویت ها، مهارت های انسانی (۴.۳۵) و فنی (۳.۹۳) بوده و از دیدگاه مدیران کتابخانه ها بالاترین اولویت ها،مهارت هایانسانی(۴.۴۵)وفنی(۴.۲۴)است . نتیجه گیری: از دیدگاه استادان و مدیران در مدیریت کتابخانه های تخصصینیازبه مهارت هایانسانیبیشترازمهارت هایفنیاست .
خلاصه ماشینی:
"احاجی 6 (٢٠١٠) نیز در پژوهش خود با عنوان "تغییر ظاهر حرفه ای کتابداران ، با تمرکز بر موقعیت کاری در کتابخانه های دانشگاهی امریکا" آورده است که افزایش قابلیت ایجاد و استفاده از منابع فناورانه در فرایند کتابخانه به ویژه در عصر اطلاعات ، کتابخانه و علم اطلاعات و دانش شناسی BorgmanandBrush Bender Battin Huusko Isfandyari-MoghaddamandBayat Ohaji را به طور غیرمنتظره ای به سوی دیجیتالی شدن سوق می دهد و به این منظور، کتابداران سعی در بازتعریف مجموعه مهارت های جدید، در رأس مهارت های اصلی این حوزه دارند و در نتیجه ، سبک ، وضعیت ، و موقعیت جدیدی در رویارویی با کتابخانه های دیجیتال در انتظار آنان است .
مقایسه بین مهارت های فنی و انسانی مورد نیاز مدیران کتابخانه های تخصصی از دیدگاه استادان این موضوع که آیا بین نمرات ارائه شده استادان علم اطلاعات و دانش شناسی به مهارت های انسانی و فنی اختلاف معناداری وجود دارد یا خیر، در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است .
نتایج پژوهش حاضر به نوعی با نتایج بررسی های مزینانی (١٣٧٧)، حسن زاده (١٣٨٣)، دانش و فرج پهلو (١٣٨٥)، اسفندیاری مقدم و بیات (٢٠٠٨)، و احاجی (٢٠١٠) که هریک به اهمیت مهارت های گوناگون از جمله مهارت های فنی برای کتابداران هزاره سوم اشاره داشته اند همخوانی دارد، زیرا از دیدگاه استادان و مدیران مورد مشورت در این بررسی ، مدیران کتابخانه های تخصصی به مهارت های فنی نیازدارند."