چکیده:
هدف: تعیین میزان حضور مؤلفههای تفکر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان از نظر مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است. جامعه مورد پژوهش شامل8 داستان تألیفی است. مؤلفههای تفکر انتقادی موجود در این داستانها با استفاده از سیاهه وارسی توسط 48 مربی شاغل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان خوزستان شناسایی شده است. یافتهها: از دید مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در کتابهای داستانی مورد بررسی مؤلفههای تفکر انتقادی دارای تأکید یکسانی نیست. نتیجهگیری: ادبیات کودک (در حوزه داستان) فقط ماهیت سرگرمی و تفریحی ندارد، بلکه دارای کارکردهای آموزشی ازجمله آموزش مهارتهای فکری نیز هست که باید مد نظر قرار گیرد.هدف :تعیین میزان حضورمؤلفه هایتفکرانتقادیدرداستان های کودکان و نوجوانان از نظر مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ست .روش .رویکردپژوهش :روش پژوهش پی[یشیاست .جامعه مورد پژوهش شامل ۸ داستـان تألیفــی است . مؤلفه های تفکر انتقادی موجوددراین داستان هابااستفاده ازسیاهه وارسیتوسط ۴۸ مربی شاغل درکانون پرورش فکریکودکان ونوجوانان دراستان خوزستان شناساییشده است . یافته ها: از دید مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در کتاب هایداستانیموردبررسیمؤلفه هایتفکرانتقادیدارایتأکید یکسانینیست . نتیجه گیری:ادبیات کودک(درحوزه داستان )فقط ماهیت سگرمی و تفریحی ندارد، بلکه دارای کارکردهای آموزشی از جمله آموزش مهارت هایفکرینیزهست که بایدمد نظرقرارگیرد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین به دلیل اهمیت موضوع حضور تفکر انتقادی در داستان های کودکان و نوجوانان ، پژوهش حاضر بر آن است تا نظر مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در مورد حضور این مؤلفه ها در کتاب های داستانی بررسی نماید.
این مؤلفه ها عبارت اند از: هدف ؛ طرح پرسش ؛ اطلاعات ، داده ، شاهد و تجربه ؛ استنباط ها و تفاسیر؛ پیش فرض ها؛ عواقب و پیامدها؛ دیدگاه های گوناگون ؛ انصاف ذهنی ؛ تواضع فکری ؛ رشادت فکری ؛ همراهی ذهنی ؛ استحکام فکری ؛ پشتکار فکری ؛ اطمینان در تفکر؛ خودگردانی ذهنی ؛ تسلط بر خودمحوری ؛ و قابلیت های استدلال اخلاقی .
نتیجه گیری با محاسبه میزان درصد و فراوانی هر یک از مؤلفه های تفکر انتقادی که با عناصر داستانی در تعامل بوده اند و تجزیه و تحلیل پاسخ های داده شده می توان در یک جمع بندی وضعیت مؤلفه ها را چنین خلاصه کرد: اگرچه بیش از٥٠ درصد مربیان کانون خوزستان بر مهارت های تفکر انتقادی در حدود متوسط ، زیاد، و خیلی زیاد تأکید کرده اند، اما این تأکید به صورت یکسانی بر تمامی مؤلفه های تفکر انتقادی صورت نگرفته است ؛ به گونه ای که بر مهارت های اطلاعات ، داده ها، شاهد، و تجربه و هدف تأکید زیادی شده است .
می توان گفت از دید مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان فضاپردازی داستان ها به گونه ای بوده که اطلاعات ، داده ها، شاهد، و تجربه کافی را در اختیار خواننده قرار داده است ."