خلاصه ماشینی:
تطبیق متن نسخه و موضوع نگارهی مورد بحث موضوع نگاره و توصیف کلی آن: اغلب محققان و پژوهشگران که در زمینهی نقاشی ایران به مطالعه و تحقیق مشغول بوده یا میباشند،از جهات مختلف به تجزیه و تحلیل این نگاره پرداختهاند اما متأسفانه برخی از آنان به دلیل بیتوجهی یا کمتوجهی به آن بخش از متن خمسهی نظامی که این نگاره در ارتباط با آن بخش به تصویر در آمده است دچار اشتباه شدهاند.
حمام قاجاری (برگرفته از کتاب معماری ایران در دوره اسلامی،جلد اول،ص 178) یکی از پایههای مهم آفرینش این نگاره رجوع مینمودند هرگز دچار این اشتباه نمیشدند.
حمام سبز (برگرفته از کتاب معماری تیموری در ایران و توران،ص 956) گرمخانه و تزیینات وابسته: فضای سومی که در این نگاره در امتداد بینه به نقش در آمده،گرمخانه میباشد.
(طرح شماره 3)(عکس شماره 2) نتیجه گیری: در میان شانزده نگارهای که بهزاد برای مصور کردن برخی داستانهای خمسه نظامی به وجود آورده،یک نگاره وجود دارد که داستان برخورد هارون الرشید و حلاق که در حمام روی میدهد،به تصویر در آورده است.
(نگاره شماره 1)اهمیت این نگاره هنگامی به طور کامل آشکار میشود که بدانیم از چندین دستگاه حمام که در دورهی تیموریان و در سرزمینهای تحت سلطهی آنان احداث شدهاند،فقط بقایای مختصر و ناچیز سه دستگاه حمام باقی مانده که پر واضح است در امر مطالعه و بازسازی حمامهای این دوره مدارک و اسناد کافی در اختیار پژوهشگران و محققان هنر معماری اسلامی به خصوص معماری دورهی تیموری نمیگذارند.