چکیده:
مقدمه و هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین مدیریت دانش و درجه تحقق سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی در اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی، ادارهکل آموزش و پرورش و شهرداری مشهد است. روش شناسی: جامعه آماری(144N=) از کارشناسان تمام وقت ادارات آموزش و پرورش(47 نفر)، اداره کل ورزش و جوانان(52 نفر) و شهرداری(45 نفر)هستند که با استفاده از جدول مورگان نمونه 108 نفری به صورت تصادفی انتخاب گردید. در این مورد، از سه پرسشنامهاستاندارد مدیریت دانش (QKM) و درجه تحقق سازمان یادگیرنده(DLOQ) و پرسشنامه بررسی دموگرافی اعضای نمونه استفاده شد. تحقیق حاضر، از لحاظ نوع و هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و همبستگی است که جمع آوری اطلاعات به شیوه پیمایشی انجام شد. پایایی ابزار از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامه مدیریت دانش برابر 893/0 و پرسشنامه درجه تحقق سازمان یادگیرنده برابر971/0 به دست آمد.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی واستنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، tی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تعقیبی) استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان می دهد که بین مدیریت دانش و درجه تحقق سازمان یادگیرنده از دیدگاه کارشناسان تربیت بدنی رابطه معناداری وجود دارد(001/0=p). بین کارشناسان زن و مرد از نظر میزان مدیریت دانش و درجه تحقق سازمان یادگیرنده تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0p>). بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های این تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین مدیریت دانش و درجه تحقق سازمان یادگیرنده لزوم توجه بیشتر به آموزش مدیران و کارکنان ادارات با مفاهیم مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده، راه اندازی پایگاه دانشی کارکنان برای ثبت مهارت های آنها و برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای یادگیری پرسنل در جهت اداره امور بسیار مهم به نظر می رسد و توصیه می شود که در سازمان های ورزشی کشور برای به کار گیری موارد مذکور بیش از گذشته تاکید گردد.