چکیده:
مقدمه و هدف: عصر نوین مدیریت، نیروی انسانی را از سرمایههای اصلی سازمان میداند، بر این اساس شناخت و آگاهی از رفتارهای سازمانی و تأکید بر امور انسانی در سازمانهای ورزشی، به منظور افزایش سطح کارایی و اثر بخشی سازمانها ضروری به نظر می رسد. بر بر این اساس هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین احساس شایستگی و مؤلفههای تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، تعهد هنجاری، تعهد مستمر) معلمان تربیت بدنی بوده است. روش شناسی: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است و جمعآوری اطلاعات به شکل میدانی انجام شد. جامعهی آماری این تحقیق را معلمان تربیت بدنی زن و مرد شاغل در مدارس استان خراسان شمالی تشکیل دادهاند که برابر با 607 نفر بودند. تعداد افراد پاسخدهنده به پرسشنامه، با استفاده از جدول مورگان، 230 نفر مشخص شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامهی اطلاعات فردی، پرسشنامهی احساس شایستگی اسپریتزر و پرسشنامهی تعهد سازمانی آلن و مییر بود که پایایی آنها برای پرسشنامهی احساس شایستگی78/0 و تعهد سازمانی87/0 با آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کالموگراف اسمیرنف برای طبیعی بودن دادهها استفاده شد و از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون یومن ویتنی برای آزمون فرضهای تحقیق استفاده شده است. (p ≤ 0/05) یافته ها : در این تحقیق مشخص شد که: الف) بین احساس شایستگی و تعهد سازمانی معلمان تربیت بدنی استان خراسان شمالی رابطهی معناداری وجود دارد ب) بین احساس شایستگی با تعهد عاطفی و تعهد هنجاری معلمان تربیت بدنی رابطهی معناداری وجود دارد اما بین احساس شایستگی با تعهد مستمر رابطهای یافت نشد ج) بین احساس شایستگی معلمان با نوع ورود به آموزش و پرورش تفاوت معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به محرز شدن رابطه بین احساس شایستگی و تعهد سازمانی در بین جامعهی معلمان تربیت بدنی میتوان پذیرفت که تلاش برای بهبود احساس شایستگی معلمان میتواند استراتژی ارزشمندی برای بهبود تعهد سازمانی باشد. بر این اساس میتوان گفت با تقویت احساس شایستگی در محیط کاری میل به پذیرش و تعهد نسبت به اهداف و ارزشها افزایش پیدا میکند.