چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازآموزی سبکهای اسنادی بر بهبود ابعاد عملکرد خانواده زوجین متقاضی طلاق شهر یزد بود. روش: پژوهش نیمه آزمایشی و براساس طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنیها شامل 40 نفر (20 زوج) از زوجین متقاضی طلاق شهر یزد بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (10 زوج آزمایش و 10 زوج کنترل) گمارده شدند. پژوهشگر مدت 8 جلسه، آموزشهای لازم را به گروه آزمایش ارایه داد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) استفاده گردید.جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی از روش مانکوا، آنوا، آنکوا و تی مستقل نیز استفاده گردید. یافته ها: نتایج آزمون لامبدای ویلکز نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از متغیرهای وابسته تفاوت معنیدار وجود دارد 969/19 F=. همچنین نتایج تحلیل آنکوا در متن مانکوا نیز نشان داد اثر آموزش برروی حل مسأله (85/0) و کنترل رفتار (68/0) میباشد که این اثر معنادار بود. همچنین بازآموزی سبکهای اسنادی توانسته است آمیزش عاطفی، نقشها، همراهی عاطفی و ارتباط را در زوجین بهبود بخشد. نتیجه گیری: با به کارگیری بازآموزی سبکهای اسنادی به زوجین متقاضی طلاق میتوان عملکرد خانواده آنها را بهبود بخشید و در جهت کاهش طلاق گام برداشت.
Purpose: The aim of this study was to determine the effectiveness of retraining attribution styles on dimensions of family functioning in divorce applicant couples.
Methods: The research design wasquasi experiment، pre-test and post- test with control group. 20 couples (40 people) were selected by the purposeful sampling method. They were randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group was exposed to training over 8 weekly 1.5-hr sessions and the control group was in the waiting list. The instrument of this study was Family Assessment Device (FAD). The collected data was analyzed by a MANCOVA، MANOVA، an ANOVA and an Independent-samples t test.
Findings: Lambda Wilks test showed that there is at least different in two groups (f=19/969، P<0/001). Also، the findings showed that the training has significant effective on problem solving (/85، P<0/001) and behavior control (/68، P<0/001).therefore، training can improve family functioning in couples in Roles، Affective involvement، Affective responsiveness، Communication P<0/001.
Conclusion: The studies suggest that by using this training can improved family functioning and take stepsto reducedivorce.