چکیده:
در این تحقیق، اثر برنامهی مدیریت استرس مبتنی بر سبک زندگی بر کاهش استرس، اصلاح طرحوارههای شناختی و افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس دانشگاه پیام نور تهران بررسی شد. روش: بدین منظور 26 نفر از دانشجویان پراسترس دختر با میانگین سنی 32 و انحراف استاندارد 82/9 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند و سپس قبل و بعد از ارائهی برنامهی مدیریت استرس لرن (Learn)، به کلیهی گزارههای پرسشنامههای استرس ادراکشده، طرحوارههای یانگو، حس انسجام آنتونوسکی پاسخ دادند. برای تحلیل آماری دادههای پژوهش، از شاخصهای میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و آزمونهای لون (Leven)، کولموگراف اسمیرنف (Kolmogrov-Smirnov) و تحلیل واریانس یکراهه و چند راهه (Anova & Manova variance analysis test) استفاده شد. یافتهها: دادهها با آزمون تحلیل واریانس یکراهه و چند راهه تحلیل شد که حاکی از معناداری تفاوت نمرات پیشآزمون و پسآزمون دو گروه در استرس ادراک شده، برخی طرحوارههای شناختی (محرومیت هیجانی، بیاعتمادی/ بدرفتاری، نقص/ شرم، شکست، ایثار و بازداری هیجانی) وحس انسجام است (05/0>p). نتیجهگیری: بدین معنا که مداخلهی مدیریت استرس به کاهش استرس، اصلاح بعضی طرحوارههای شناختی و نیز افزایش حس انسجام دانشجویان پراسترس منتهی شده است.
خلاصه ماشینی:
"Both before and after the stress management program (LEARN) subjects were asked to complete the perceived stress scale (PSS), young cognitive schemas and sense of coherence questionnaires.
The ANOVA and MANOVA tests revealed a significant difference between pre-test and post-test scores of the two groups in terms of perceived stress scale, some cognitive schemas (emotional deprivation, mistrust/abuse, defectiveness/shame, failure, self-sacrifice and emotional inhibition), and sense of coherence (p<0.
Conclusion: The stress management intervention led to decreased stress, improvement of some cognitive schemas and increased sense of coherence in highly-stressed students.
Introduction: Keywords: Stress management, Perceived stress, Cognitive schemas, Sense of coherence.
نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه برای بررسی معناداری تفاوت تغییر نمرات استرس ادراک شده در دو گروه آزمایش و کنترل در جدول 1 آمده است.
بحث و نتیجهگیری همانطور که گفته شد، یافتههای این پژوهش نشانگر آن است که نمرات آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل در مقیاس استرس ادراک شده، بعضی طرحوارههای شناختی و حس انسجام تفاوت معناداری دارند؛ یعنی افرادی که در برنامهی مدیریت استرس لرن شرکت نکرده بودند، در مقیاس استرس ادراک شده و بعضی طرحوارههای شناختی نمرات بیشتر و در پرسشنامهی حس انسجام نمرات کمتری کسب کردند.
The study of cognitive behavior therapy effect of stress management program on the quality of life of women suffering from Alopecia Areata.
Associations between adolescents' health, stress and sense of coherence.
The study of correlation between mental health and sense of coherence in Azad university students- Tehran Markaz Unit."