چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش بهزیستی روان شناختی بر سلامت روان دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) در پاییز 1391 تشکیل دادند که از میان آنها 40 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. دراگوتیس و ) SCL-90-R ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت روانی همکاران، 1973 ) بود . گروه آزمایش، طی 10 جلسه آموزش گروهی بهزیستی روان شناختی، (هر جلسه به مدت 90 دقیقه در
طی 5 هفته و هر هفته 2 جلسه) قرار گرفتند که شامل آموزش بهزیستی روان شناختی مبتنی بر مدل ریف بود و گروه کنترل هی چگونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل چندگانه کواریانس نشان داد که آموزش بهزیستی روا نشناختی در همه ابعاد سلامت روان (شکایت جسمانی، وسواس و اجبار، حساسیت، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی، روانپریشی، ضریب کلی علای م مرضی، ضریب ناراحتی و جمع علایم مرضی) به استثنای افسردگی موثر واقع می شود و میانگین های نمرات دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل بهطور معناداری بیشتر بود (p<0/01). در نهایت چنین نتیجهگیری میشود که آموزش بهزیستی روانشناختی میتواند در بهبود سلامت روان دانشجویان تاثیر داشته باشد.
The purpose of this study was to determine the effect of subjective well-being group training on mental health of students of Islamic Azad University Isfahan (Khorasgan) Branch. The method of this study was quasi-experimental with pre- and posttest
including one experimental and one control group. The statistical population of this study was students of the University in Fall of 2012 (1391s.c.), from among them in which 40 subjects were
selected by available sampling method and assigned randomly to the two groups-control and experimentaleach one including 20 subjects. The Symptom Check List (SCL-90-R; Derogatis et al., 1973) was used to gather the data. The experimental group received
subjective well-being training in 10 sessions (in 5 weeks, 2 sessions per week, each session 90 minutes)
The results of multivariable analysis of covariance
showed that, except depression, there were significant
differences in all other sub-scales of SCL-90-R
(Somatization, Obsessive-Compulsive, Interpersonal
Sensitivity, Anxiety, Hostility, Phobic Anxiety,
Paranoid Ideation, Psychoticism, Global Severity
Index ,Positive Symptom Distress Index, Positive
Symptom Total ) between the two groups. means
of the training group were higher than those of the
control group (P<0.01). These results suggest that
training of subjective well-being can be beneficial
for students' mental health.