چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی رضایت زناشویی براساس عوامل فرایندی و محتوایی خانواده در معلمان ابتدایی شهر کرج بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان متأهل مقطع ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی 94ـ1393 بودند که 358 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی براساس جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای سازگاری زناشویی (اسپنیر، 1976)، فرایند خانواده (سامانی، 1387) و محتوای خانواده (سامانی، 1387) استفاده شد. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که مؤلفههای تصمیمگیری و حل مسأله، مهارتهای ارتباطی، انسجام خانواده و مهارتهای مقابله به استثنای باورهای مذهبی، توان پیشبینی رضایت زناشویی را دارند (001/0>P). همچنین، نشان داده شد که مؤلفههای محتوایی خانواده شامل محل زندگی و تسهیلات آموزشی، منابع مالی، زمان با هم بودن، شغل و تحصیلات، سلامت جسمی و روانی و وجهه یا موقعیت اجتماعی به غیر از محل زندگی و تسهیلات آموزشی، توان پیشبینی رضایت زناشویی را دارند (001/0>P).
خلاصه ماشینی:
رضایت زناشویی، فرایند خانواده، محتوای خانواده Prediction of Marital Satisfaction Based on Factors of Family Process and Content among Primary School Teachers in the City of karaj Hadi Salimi.
Associate Professor of Counseling, Kharazmi University of Tehran Abstract The purpose of the present research was to predict marital satisfaction based on factors of family process and content among elementary school teachers in Karaj city.
رضایت زناشویی یکی از مؤلفههای زندگی بشر است و پژوهشهای زیادی در این زمینه انجام شده که نشاندهندۀ اهمیت آن است (اسماعیلپور، خواجه و مهدوی، 1392؛ عباسی، دهقانی، مظاهری، انصارینژاد، فدایی و همکاران، 1389؛ ویسی، 1388؛ چارانیا و اسکیس2، 2007؛ بردبوری، فینچم و بیچ3، 2000؛ پاتریک، سلز، گیردانو و تولرود4، 2007).
همچنین پژوهشهای دیگری رابطۀ معناداری بین آموزش و ارتباط فرایند و محتوای خانواده با نیمرخ مشکلات خانوادههای با کودک بیشفعال (جهانی، 1391)، شادکامی (سامانی و ترابی، 1390)، ابعاد سازگاری و خودکارآمدی (رضایی، 1391)، کیفیت زندگی خانواده با کودکان عقبماندۀ ذهنی (اسدمنش، 1390)، طرحوارههای شناختی و شیوههای حل تعارض با والدین (جلالی و سروقد، 1391؛ جلالی، سروقد و سامانی، 1391) و افسردگی، اضطراب، استرس و امید به زندگی (کمرزرین، ناصری، سبحانی، خالدیان، شوشتری و همکاران، 2013؛ خالدیان، مالکی، خدایی، طالبیان و اسدی، 2013) را تأیید کردهاند.
از اینرو با توجه به افزایش روزافزون طلاق در بین قومهای گوناگون شهر کرج و کمبود پژوهشهای بومی، هدف این پژوهش پیشبینی رضایت زناشویی براساس عوامل فرایندی و محتوایی خانواده در معلمان ابتدایی شهر کرج بود.