چکیده:
این تحقیق بررسی تأثیر روش تدریس همیاری را با روش تدریس 5 ای بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی شهرستان قوچان در سال تحصیلی 92 ـ 1391مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی است و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی استفاده شد. ابزارهای تحقیق شامل متن درسی و آزمونهای پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی محقق ساخته بود و کلیه آزمونها از نظر روایی صوری و محتوایی بررسی و مورد تأیید قرار گرفتند. پایایی پرسشنامه پیشرفت تحصیلی با روش کوریچاردسون 20 مورد بررسی قرار گرفت و برابر با 79/. شد و پایایی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی هم برابر با 90/0 شد. دادهها با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزانی که با روش تدریس 5 ای آموزش دیدهاند و دانشآموزانی که با روش تدریس همیاری آموزش دیدهاند، تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی تدریس با روش 5 ای بر پیشرفت تحصیلی و تدریس با روش همیاری بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مؤثرتر بوده است.
خلاصه ماشینی:
No 19 (continus 46) Autumn 2015, Pages 90-103 The comparison of the effect of cooperative teaching method and E5 teaching method on academic achievement and social skills: considering the fifth grade male elementary school students in empirical science course Masoud Khoftedel, Asad Adib Nia, Yahya Mohajer 1M.
A, in Educational Science, Allameh Tabatabayi University, Tehran, Iran 2Faculty member of Allameh Tabatabayi University, Tehran, Iran Abstract This research investigated the effect of cooperative and E5 teaching methods on academic achievement and social skills of fifth grade male elementary school students in empirical science course, in Gouchan city, in academic year 2012-2013.
بررسی پیشینه پژوهش نشان میدهد، پژوهشی که به مقایسه دو روش تدریس فعال (5 ای و همیاری) در پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی در ایران بپردازد انجام نشده، اما به صورت جداگانه تحقیقاتی در رابطه با این روشها انجام شده است.
همدانی، حقانی، لیاقت دار (Hamedani, Hagani, Liyagatdar, 2011 ) در تحقیقی با عنوان «مقایسه تأثیر یادگیری از طریق همیاری با روش تلفیق سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ بر پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی» در نمونهای 68 نفری از دانشآموزان دختر پایه سوم رشته علوم تجربی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که تدریس با روش تلفیقی در مقایسه با روش همیاری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مؤثرتر بوده است و روش همیاری ضمن فعال ساختن دانشآموزان در فرایند یاد دهی ـ یادگیری باعث رشد مهارتهای اجتماعی مانند خوب گوش دادن، بیان نظر و عقیده، کمک به یکدیگر برای رسیدن به هدف و تقویت یادگیری از یکدیگر میشود.