چکیده:
مقدمه : پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه ویژگیهـای خـانواده (نـوع خـانواده ، سـرمایه فرهنگـی، سرمایه اجتماعی، پایگاه اجتماعی خانواده و متغیرهای زمینه ای) با شکل گیری ویژگیهای کارآفرینانـه در شخصیت فرزندان در شهر هشتگرد انجام پذیرفته است . روش : در این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران ، ٢٥٠نفر از افراد واقع در سنین ١٨ تا ٣٩ سال کـه در دوره های مهارت آموزی سازمان فنیوحرفه ای شرکت کرده بودند به عنوان حجم نمونه انتخـاب و پیمایش شدند. یافته ها: بین سرمایه اجتماعی خانواده ، نوع خانواده و جـنس افـراد بـا ویژگـیهـای کارآفرینانـه در شخصیت فرزندان رابطه وجـود دارد امـا سـرمایه فرهنگـی خـانواده و سـایر متغیرهـا بـا شخصـیت کارآفرینانه فرزندان رابطه ای ندارند. همچنین ، متغیر سرمایه اجتماعی با تمامی ابعاد کارآفرینانه بـه جـز بعد رویاپردازی، رابطه مثبت دارد. از بین کلیه متغیرهای وارد شده به معادله رگرسیونی، تنها ٣ متغیـر سرمایه اجتماعی، نوع خانواده و جنس پاسخگویان قادر به پیش بینی تغییرات ویژگیهای کارآفرینانـه در شخصیت فرزندان بوده و توانسته اند ١٥/١ درصد از تغییرات آن را تبیین کنند. بحث : در گام اول ، باید سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب در جهت اصلاح مناسـبات قـدرت در عرصه های مختلف بین زوجین به منظور شکل گیری خانواده دموکراتیک انجام پذیرد. در گام دوم ، در نگرش های کلیشه ای مردسالارانه بازنگری صورت گیرد. سـرانجام در گـام سـوم ، در جهـت تقـویت سرمایة اجتماعی به طور اعم و سرمایة اجتماعی خانوادگی به طور اخص اقدامات عملی صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
پیشینه تجربی پژوهش های متعدد (لین ،١٩٩٩؛ لین و همکاران ،٢٠٠١) به این نتیجه رسیده اند که چگونه سرمایۀ اجتماعی خانواده (برخورداری از روابط بین شخصی، ارتباطات و عضویت در باشگاه ها و انجمنها) روی اشتغال و منزلت شغلی افراد تأثیر بیچون و چرایی داشته است .
به علاوه ، دسته دیگری از پژوهش ها به این نتیجه رسیده اند که برخورداری خانواده یا خود فرد از شبکه گسترده ای از روابط اجتماعی به ویژه از نوع ضعیف آن به عنوان یکی از ابعاد سرمایۀ اجتماعی میتواند در موفقیت شغلی و غلبه بر مشکلات کاری کارساز باشد (کلمن ٦، ١٩٨٨؛ کوپ ، جک و رز٧، ٢٠٠٧).
غالب تحقیقات داخلی نیز به این نتیجه رسیده اند که سرمایۀ اجتماعی خانوادگی و ابعاد آن رابطه بسیار قوی با شکل گیری ابعاد کارآفرینانه در شخصیت فرزندان دارد (آشنا،١٣٨٤؛ آقاجانی و حسین زاده اطاق سرا، ١٣٨٩؛ زارع و زارع ،١٣٩٢).
به طور اخص تر، دانشمندان بحث میکنند که ایده های آموخته شده و به گونه ای اجتماعی ساخت یافته در باب جنسیت و کارآفرینی، قابلیت زنان را برای انباشت سرمایۀ اجتماعی، فرهنگی، انسانی و تجاری و محدودیت های مکانی مرتبط با قابلیت آنها برای تولید پس اندازهای شخصی با مانع روبه رو میکند در حالی که این عوامل نقش اساسی به لحاظ تاریخی برای جذب منابع یا درگیر کردن علایق برای استقراض از متصدیان مربوطه ، سرمایه گذاران حقوقی ، سرمایه داران اهل خطر بازی کرده است (کارتر، ١٩٩٨؛ گیتوود و همکاران ٨، ٢٠٠٣؛ مارلو و پاتون ٩، ٢٠٠٥).
Social Capital and Entrepreneurship :An Introduction, International Small Business Journal ,Vol. 25, No. 3, 213-219.