چکیده:
در دوران اسلامی، در هنر سفالگری کاشان، تحولات و تغییرات فراوانی صورت گرفته است. این تغییر و تحول گاه در ارتباط با هنرهای دیگر همچون ادبیات، نقاشی، خوشنویسی و گاه نیز با توجه به قابلیتها و امکانات تزئینی خود سفال مانند انواع فرم، نقش و تکنیک سفالینه بوده است. در این پژوهش، با در نظر گرفتن اهمیت و نقش مهمی که شعر بر تحولات هنر سفالگری، از جمله ایجاد فضایی شاعرانه، بیان مضامین عاشقانه، حماسی، عارفانه و... داشته است، به روش کتابخانهای و همچنین میدانی، به بررسی تعامل و پیوند شعر با تکنیک سفالینههای دورۀ اسلامی کاشان پرداخته شده است.در دوران اسلامی ، در هنر سفالگری کاشان، تحولات و تغییرات فراوانی صورت گرفته است . این تغییر و تحول گاه در ارتباط با هنرهای دیگر همچون ادبیات، نقاشی ، خوشنویسی و گـاه نیز با توجه به قابلیت ها و امکانات تزئینی خود سفال مانند انواع فرم، نقش و تکنیک سـفالینه بوده است . در این پژوهش ، با در نظر گرفتن اهمیت و نقش مهمی که شعر بر تحـولات هنـر سفالگری، از جمله ایجاد فضایی شاعرانه ، بیان مضامین عاشقانه ، حماسی ، عارفانه و... داشـته است ، به روش کتابخانه ای و همچنین میدانی ، به بررسـی تعامـل و پیونـد شـعر بـا تکنیـک سفالینه های دورة اسلامی کاشان پرداخته شده است .
خلاصه ماشینی:
"شایان ذکر است که به سبب بسته بودن مـوزة هنرهای اسلامی ، با وجود علاقة موجود برای کسـب اطلاعـات، جـای نمونـه هـای آماری آن در این مقاله خالی ماند؛ البته به صـورت کلـی ، در ایـن پـژوهش ، جامعـة آماری به گروهی از سفالینه هایی اختصاص داشته که دارای کاربرد شعر بوده اسـت ؛ ولی جامعة آماری به دست آمده در تحقیق میدانی ، با توجـه بـه محـدودیت هـا تنهـا دربردارندة سفالینه های دارای کتیبه ای شعری است .
» (سفال زرین فام ایرانی ، ص١٧٣) نوعی تزئین نیز در ظروف زیرلعابی کاشان دیده می شود که «طرح تقسیم سطح داخلـی ظـروف بـه ٤، ٦ یـا ٨ قسمتی است که با خطوط پهن انجام گرفته و داخل خطوط اغلب نوشـته فارسـی و حد فاصل آن با گل های اسلیمی و طوماری شکل پر شده اسـت .
تکنیک لعاب زرین فام و کاربرد شـعر روی سـفال، پیونـد و تعـاملی عمیق دارد؛ آنچنانکه اگر این ظروف از تاریخ این دوره حذف شـود، شـاید قریـب نیمی از شاهکارهای سفالینه های با تأثیر شعر از تاریخ هنر سفال دورة اسلامی ایران حذف خواهد شد.
•• در ادامة این بخش از مقاله ، با توجه به تحقیـق میـدانی انجـامشـده در دو مـوزة آبگینه و سفال و موزة رضا عباسی ، به بررسی و تفکیک سفالینه های دارای کتیبـه ای شعری با توجه به تکنیک سفالها پرداخته و آمار به دست آمده به صـورت جـداول و نمودار درصدها تنظیم شده و نتایج حاصل ، تحلیل و به صورت نتـایجی ارائـه شـده است (جداول ٦ و ٧) (شکل های ١٠، ١١ و ١٢)."