چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت، بر تنظیم هیجانی و هیجان تحصیلی ریاضی در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران بود.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ بودند که از میان آنها ۳۰ دانش آموز به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند (۱۵ دانش آموز در گروه آزمایش و ۱۵ دانش آموز در گروه کنترل). مداخلات مربوط به آموزش مبتنی بر فراشناخت به مدت ۱۰ جلسه آموزشی ۴۵ دقیقه ای طی دو جلسه در هفته بر روی دانش آموزان گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده، پرسش نامه های تنظیم هیجانی (گروس و جان،۲۰۰۳) و هیجانات پیشرفت – ریاضیات (پکرون، گاتز و فرتزل،۲۰۰۵) بود. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار بین گروه ها بود. نتایج آزمون تک متغیره نیز حاکی از وجود تفاوت معنادار در هر دو متغیر بود.
نتیجهگیری: راهبردهایی که فراشناخت در اختیار افراد قرار میدهد، دانشی است نظارتی، برنامه ریزی و کنترلی. لذا این راهبردهای فراشناخت سبب می گردد تا هیجان فراخوانده شده بر اثر محرکات محیطی تحت نظر این فرایندها و ابعاد قرار گرفته و این هیجانات به هنگام تظاهر بیرونی، شکل مدیریت شده و سازماندهی شده تری را به خود گیرند.
Introduction: The purpose of the present study was to examine the effectiveness of metacognition based education on emotional regulation and mathematical and educational emotion among junior high school students in Tehran.
Methods: The statistical population comprised all high school students in Tehran in the academic year of 2013 among whom 30 students were selected through multi-step clustered random sampling method. Participants were assigned to either test or control groups following the pretestpost test experimental design (15 students were assigned to test group and 15 to the control group). The test group received interventions related to meta-cognition based education for 10 sessions of 45 minutes in a two-week period of time. The applied tools were emotional regulation questionnaires and progress-math emotions. The obtained data were analyzed using the multi-variable covariance analysis (MANCOVA).
Results: Findings demonstrated a significant difference between groups. Similarly، results from the single variable research showed a meaningful difference between the two variables.
Conclusion: The strategies emerged from meta-cognitive trainings largely focus on knowledge of observing، planning and controlling. As such، meta-cognitive strategies would be expected to assist a more favorable observation on evoked emotions within a defined context and lead to their appropriate organization and management.