چکیده:
تحریم های بین المللی به عنوان یک پدیده بـین المللـی دارای تـاریخ تکـاملی است . تحریم های سازمان ملل متحد پس از جنگ سرد، از سـطح بـا یی از سازم یافتگی برخوردار اسـت ؛ بـه گونـه ای کـه مـیتـوان ا نهـا بـا عنـوان تکامل یافته ترین تحریم های بین المللی یـادکرد. سیسـتم بـین المللـی بـدون قطب بندی پس از جنگ سرد، ظرفیت منشور ملل متحـد و دیگـر تحـولات بین المللی، امکان مطرح شدن تحریم های بین المللی جهت نظم بین المللی را فراهم نموده است و این سیستم به سمت تولید هنجارهـا، اصـول ، قواعـد و رویه هایی حرکت نمـوده اسـت کـ در جهـت نهادینـه کـردن تحـریم هـای بین المللی در قالب یک رژیم بین المللی عمل مـیکننـد. بنـابراین ؛ پرسـش پژوهش اینگونه طرح میشود: تحریم های بی المللـی پـس از جنـگ سـرد، چگونه در قالب یک رژیم بین المللی قابل تبیـین اسـت ؟ در پاسـخ بـه ایـن پرسش ، تحریم های دوران پس از جنگ سرد بررسی شـده و بـا اسـتفاده از نظریه رژیم های بی المللی به طور اعم و نظریه یانگ به طور اخـص اجـزای مختلف رژیم بین المللی تحریم که مربوط به دوران پس از جنگ سرد اسـت و شامل اجزای ماهوی، تصمیم سازی، اجرایـی–نظـارتی و سـنجش کـارایی است ، مفصل بندی شده است . بخش ماهوی شـامل افـزایش مداخلـه گرایـی شورای امنیت ، هنجاری شدن روابط بـین الملـل و طـرح مفهـوم مسـئولیت حمایت ؛ بخش تصمیم سـازی شـامل فراینـدهای اینتـرلاکن ، بـین بـرلین و استکهلم ؛ بخش اجرایی–نظارتی شامل کمیته های تحریم ، واحـد مرکـزی و گروه کارشناسان است و نهایتا سنجش کارایی که بـازخورد تحـریم هـا را بـا توجه به اهداف اجبار، ممانعت و سیگنال دهی مورد بررسی قرارم دهد.
خلاصه ماشینی:
"بخش ماهوی شـامل افـزایش مداخلـه گرایـی شورای امنیت ، هنجاری شدن روابط بـین الملـل و طـرح مفهـوم مسـئولیت حمایت ؛ بخش تصمیم سـازی شـامل فراینـدهای اینتـرلاکن ، بـین بـرلین و استکهلم ؛ بخش اجرایی–نظارتی شامل کمیته های تحریم ، واحـد مرکـزی و گروه کارشناسان است و نهایتا سنجش کارایی که بـازخورد تحـریم هـا را بـا توجه به اهداف اجبار، ممانعت و سیگنال دهی مورد بررسی قرارم دهد.
سازمان دهی پژوهش بدین صورت است که در گفتار اول ، بخش ماهوی رژیـم بین المللی تحریم که دربردارنده بنیان های شکل دهنده بـه رژیـم بـین المللـی تحـریم است ، سامان داده م شود؛ در گفتار دوم ، فرایندهای تصـمیم سـاز رژیـم بـین المللـی تحریم که شامل فرایندهای اینترلاکن ، بن –برلین و استکهلم بوده و در مورد نخسـت به تحریم های مالی، در مورد دوم به تحریم های تسلیحاتی، مسافرتی و هواپیمـایی و در مورد سوم به بعد اجرایی تحریم ها اختصاص دارند، اشاره میشود؛ گفتار سوم به / ٤٤ بخش اجرایی-نظارتی رژیم بین المللی تحریم اختصاص دارد کـه طـی آن بـه نقـش کمیته های تحریم ، واحد مرکزی و گروه کارشناسان پرداخته خواهد شد و در نهایت در گفتار چهارم به سنجش کارایی تحریم های بین المللی با بهره گیری از عمـده تـرین و جدیدترین مرجع در این زمینه یعنی تحقیقات کنسرسـیوم تحـریم هـای هدفمنـ ، پرداخته خواهد شد."