خلاصه ماشینی:
"اکنون پرسش این است که: چه باید کرد و چگونه میتوان از وضع موجود عبور کرد؟ و یا چه سیاستهایی را باید در پیش گرفت تا معلمان اعتبار و منزلت ازدسترفتة خود را تا حدودی باز یابند؟ به نظر میرسد با اتخاذ سیاستهای زیر بتوان گامهای مؤثری در جهت تعدیل و تخفیف این مشکل برداشت: é تغییر نگرش و نوع نگاه برنامهریزان کلان نظام تعلیموتربیت، از رویکرد تجویزی و یکطرفه به رویکرد مشارکتی و جلب مشارکت و همکاری فعال معلمان در برنامهریزی آموزشی، تولید منابع و کتابها، ارزیابی و نقد برنامهها و منابع و تغییر و تحول آنها؛ é بازنگری جدی در سیاستهای جذب و نگهداشت و ارتقای معلمان بر مبنای شاخصها و معیارهای روشن علمی و فرهنگی؛ é بازنگری در برنامههای دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیتمعلم متناسب با نیازها، مقتضیات و چالشهای امروز و فردای نظام آموزشی؛ é تغییر سیاستهای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم با عنایت به علاقه، انگیزه، تواناییها و مهارتهای لازم برای این حرفه؛ é تغییر و دگرگونی روش آموزش ضمنخدمت معلمان از شکل ناکارامد، نمایشی و بیتأثیر فعلی، از طریق هماهنگی با دانشگاه فرهنگیان، معاونتهای آموزش عمومی، متوسطه و پرورشی، و نیز سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ é افزایش منزلت و اعتبار حرفة معلمی با ارتقای دانش و بینش معلمان از یکسو، و میدان دادن به ابتکارات و خلاقیتهای آنها در طرح درس و شیوة تدریس از سوی دیگر، و نیز حفظ کرامت معلمان با رفع تبعیضات و تفاوتها و توجه جدی به وضع اقتصادی و معیشتی آنها."